Potentialet for inddragelse er ikke indfriet - endnu

Nyhed
none

Patientinddragelse er endnu ikke fuldt implementeret i sundhedsvæsenet. Sådan lyder overskriften på en ny artikel i Ugeskrift for Læger, der gør status over individuel patientinddragelse i Danmark.

Med en udvikling, hvor flere og flere danskere skal leve med en eller flere sygdomme, er der behov for et sundhedsvæsen, der i højere grad målretter sine indsatser til at understøtte den enkelte i at håndtere et liv med sygdom. I den forbindelse er det nødvendigt, at man inddrager patientens viden, præferencer og behov i beslutninger om sygdom og behandling. Men hvor langt er vi i Danmark for at dette rent faktisk er en integreret del af praksis – og er vi overhovedet på rette vej?

Det signalerer et stærkt politisk fokus, at der i den seneste sundhedsplan – ”Jo før- jo bedre” – er afsat 300 millioner kroner til inddragelse af patienter og pårørende, og at relevante aktører som Lægeforeningen, Dansk Sygeplejeråd og Danske Patienter er gået sammen om en række anbefalinger til inddragelse. 

På flere niveauer, herunder lokalt på hospitalerne, ønsker personalet at inddrage og efterspørger konkrete metoder til inddragelse. Metoderne findes, og er på nogle afdelinger allerede i brug, men der er stadig lang vej til en systematisk brug til trods for, at metoderne har vist gode effekter i praksis.

Patienterne føler sig ikke inddraget

Selv om undersøgelserne viser, at både personale og patienter gerne vil inddragelse, fortæller Den seneste Landsdækkende Undersøgelse af Patientoplevelser, at der er lang vej, hvis inddragelse på nationalt plan skal være en systematisk del af praksis.

Hele 42 procent af de indlagte patienter svarede, at de slet ikke, i ringe grad eller blot i nogen grad oplevede, at personalet gav dem mulighed for at deltage i beslutninger om undersøgelse/behandling.

Behov for bedre rammer

Uddannelse, systematik, ledelsesfokus og gode fysiske rammer er vigtige områder i forhold til at sikre patientinddragelse - men også områder, der i dag halter. For at nå i mål med patientinddragelse som en fast implementeret del af praksis er det vigtigt at lytte til og tage udgangspunkt i sundhedsprofessionelles oplevelser og skabe rammer, som sundhedsprofessionelle finder egnede. Her handler det blandt andet om en forbedring af arbejdsvilkår, kompetenceudvikling og at skabe en fælles forståelse af inddragelse og en kultur, der fremmer inddragelsen.

Artiklen konkluderer, at det samlede potentiale, som ved inddragelse af patienters viden og præferencer kan bidrage til udvikling af kvalitet for fremtidens patienter, endnu ikke er indfriet. Men at der er momentum for, at det vil ske i de kommende år.

Læs hele artiklen her.

Fakta

Hvordan går det med patientinddragelsen i Danmark?

  • Der er stigende fokus på patientinddragelse, men forskellige forståelser af, hvad det er.
  • Patienter ønsker at blive inddraget i beslutninger om behandling og pleje, men mange føler sig ikke tilstrækkeligt inddraget.
  • Læger og sygeplejersker vil gerne inddrage patienterne, men hver femte svarer, at de kun i mindre grad eller slet ikke inddrager patienternes viden i behandlingen.
  • Der er brug for viden og rammer til systematisk at implementere patientinddragelse.