PRO giver værdi i det individuelle patientforløb – men der er stadig masser at arbejde med

Ny viden
Spørgeskema PRO data

Hvordan og hvor meget bruger vi patientrapporterede data (PRO) i sundhedsvæsenet? Det samler denne statusartikel op på. Vicedirektør i Danske Patienter og ViBIS er medforfatter.

I Danmark har man siden 2017 haft ambitioner om at bruge PRO-data mere systematisk i sundhedsvæsenet. Derfor har man på nationalt niveau støttet udvikling af standardiserede PRO-spørgeskemaer inden for specifikke kliniske områder og en national it-infrastruktur med henblik på deling af data på tværs af sundhedssektorer.

Hvad er PRO?

PRO står for ‘patient-reported outcomes’ og er patientens vurdering af sit funktionsniveau og sin livskvalitet, som er vigtige både som mål for effekt, men også som grundlag for en relevant og målrettet dialog mellem patient og sundhedspersoner gennem et sygdomsforløb.

Udviklingen blev sat i gang efter pres fra Danske Patienter, som i perioden 2014-16 dannede rammen om Program PRO, hvor eksperter på tværs af patienter, fagprofessionelle og myndigheder lagde grundstenene til anvendelse af PRO-data i Danmark.

I dag – seks år senere – arbejdes der med PRO-data flere steder i sundhedsvæsenet, men der er langt igen, før man kan sige, at det er en integreret del af det danske sundhedsvæsen.

Det halter blandt andet med implementering af PRO-data på tværs af sektorer. Anvendelse af PRO-data har potentiale til at løse samarbejdsudfordringer i sundhedsvæsenet, men vores opsamling viser, at det i praksis snarere støder ind i dem, for eksempel på grund af it-udfordringer, siger Annette Wandel, vicedirektør i Danske Patienter og ViBIS, som er medforfatter på artiklen.

Det viser opsamlingen:

  • PRO giver værdi i det individuelle patientforløb – både for patienter og sundhedsprofessionelle. For patienter kan det at udfylde et PRO-skema for eksempel gøre det muligt at få en dybere indsigt i ens egen sundhedstilstand, at være bedre forberedt til konsultationer, og dermed også at føle sig mere ’sikker’. For sundhedsprofessionelle kan PRO-data være værdifuldt i forberedelsen til en konsultation, det kan hjælpe med at identificere den enkelte patients problemer, så tiden under konsultationen kan bruges bedst muligt, og det kan gøre det nemmere at tage følsomme emner op.
     
  • Potentiale i brugen af PRO-data i kvalitetsudviklingen. Fremadrettet vil den udvidede rutinemæssige indsamling af PRO også gøre det muligt i højere grad at anvende PRO-data i kvalitetsudviklingen. Særligt, hvis det bliver muligt at tilgå PRO-data på tværs af sektorerne.
     
  • IT-infrastrukturen er en stor udfordring. Det har taget tid for den understøttende it-infrastruktur at blive fuldt operationel i praksis, og ligeledes har implementeringen i og på tværs af sundhedssektorerne krævet – og kræver fortsat – en betydelig indsats fra alle interessenter.

Læs artiklen: “The implementation of the 2017 national policy on patient-reported outcomes in Denmark: An overview of developments after six years”