Sådan måler du patientinddragelse

Nyhed
none

Hvordan kan man følge op på brugerinddragende indsatser og måle, hvorvidt de har ført til reelle ændringer? Er patienterne faktisk mere inddragede og bliver deres præferencer og behov tilgodeset?

ViBIS bliver ofte kontaktet af sundhedsprofessionelle og kvalitetsudviklingsmedarbejdere, som gerne vil arbejde for at skabe mere patientinddragelse. De søger viden om, hvilke metoder der findes, og hvilke rammer og vilkår der skal være tilstede for at sikre, at de gode intentioner bliver til praksis. Men de ønsker ofte også rådgivning om, hvordan man kan følge op og måle, om de brugerinddragende initiativer har ført til reelle ændringer.

Netop dette spørgsmål har Center for Folkesundhed og Kvalitetsudvikling i Region Midtjylland forsøgt at besvare i den nye rapport Indikatormål for patientinddragelse – teoretiske og metodiske overvejelser.

Rapporten bygger på en teoretisk udredning af begrebet patientinddragelse, med eksempler på internationalt anerkendte metoder til måling heraf samt forslag til indikatorer, der kan anvendes til måling af effekten af patientinddragelse i en dansk sammenhæng.

Måling af inddragelse kræver et klart formål

Patientinddragelse er et komplekst begreb med mange forskellige aspekter. Måling af inddragelsen kræver derfor først og fremmest, at man gør sig klart præcist hvad det er, man gerne vil opnå med at inddrage patienterne. Er det, at patienterne er mere inddragede i beslutninger vedrørende eget behandlingsforløb? Er det, at behandlingen er bedre tilpasset til patienternes dagligdag og personlige behov? Er det at støtte pårørende bedst muligt igennem et svært behandlingsforløb? Eller er det, at patienter og pårørende er mere involverede i den praktiske udførelse af nogle dele af behandlingen?

Når målet med en inddragelsesindsats er klarlagt, kan man gå videre og undersøge hvilke metoder, der er udviklet til at måle på præcis dette aspekt. ViBIS har lavet en systematisk litteraturgennemgang, der giver overblik over eksisterende, validerede metoder – se gennemgangen her.

Rapporten peger på, at man med fordel kan kombinere forskellige måleredskaber og -metoder, fordi patientinddragelse er et komplekst begreb, der kan være svært at måle på. Det er også vigtigt, at måling finder sted både på lokalt og et overordnet niveau. På den baggrund præsenterer rapporten otte metoder til indsamling af data, og muligheder og begrænsninger ved de forskellige metoder bliver diskuteret.

Seks spørgsmål som indikatorer

Desuden diskuterer rapporten, hvordan indikatorer i praksis kan indsamles, og hvad der er det særlige ved at måle graden af patientinddragelse. Forskellige indikatorer for inddragelse foreslås, alt efter hvor præcist man ønsker svar.

Ønsker man at få indblik i, om samarbejdet mellem patienten og de sundhedsprofessionelle generelt er inddragende og foregår på patientens præmisser, kan man anvende seks generiske spørgsmål, som er udviklet på baggrund af rapportens konklusioner.

De seks generiske spørgsmål er:

  1. Jeg var med på råd, når der blev truffet beslutninger om det, der skulle ske
  2. Jeg fik talt med sundhedspersonalet om de spørgsmål eller bekymringer, jeg havde
  3. Der var nærvær i mine samtaler med sundhedspersonalet
  4. Der var ro og privathed omkring mine samtaler med sundhedspersonalet
  5. Sundhedspersonalet gik op i at forstå det, der betød mest for mig
  6. Sundhedspersonalet viste interesse for, hvordan jeg ønskede, at mine pårørende skulle indgå i min behandling

De seks indikatorer er i øjeblikket ved at blive afprøvet på en række danske hospitalsafdelinger. I rapporten indgår de foreløbige resultater af en validitetstestning af indikatorerne, som er foretaget blandt 44 patienter og 47 ansatte på seks forskellige hospitalsenheder.

De endelige anbefalinger omkring måling af indikatorer for patientinddragelse forventes at være færdige i efteråret 2015.