Slut med uforståelige breve til patienter

Nyhed
none

Danske Patienter roser fem nye principper, der skal gøre kommunikationen i regionernes indkaldelsesbreve mere patientvenlig.

Breve til patienter om udredning og behandling skal være lette at forstå, handlingsanvisende og med det vigtigste først. Det slår en arbejdsgruppe under Sundheds- og Ældreministeriet fast med fem nye principper for god patientinformation. Både sundhedsminister og Danske Patienter roser de nye krav.

Det lyder banalt, men det er i dag ikke altid tilfældet. Derfor har en arbejdsgruppe nedsat af sundheds- og ældreminister Sophie Løhde nu fastlagt fem overordnede principper for informationen om patientrettigheder i de indkaldelsesbreve, regionerne sender ud til patienterne.

Principperne gælder især information om de nye rettigheder til at blive udredt og behandlet på et privat sygehus, hvis det offentlige ikke kan gøre det inden for en måned, som træder i kraft 1. oktober.

De fem principper fra arbejdsgruppen er:

  1. Informationen skal være letforståelig og tage udgangspunkt i patientens perspektiv
  2. Informationen skal være ensartet på tværs af regionerne
  3. Informationen skal være tilstrækkelig og relevant
  4. Informationen skal være handlingsanvisende
  5. Den vigtigste information skal stå først

Sundheds- og ældreminister Sophie Løhde mener, at de fem principper sender et tydeligt budskab:

Patienterne må ikke være i tvivl om deres nye rettigheder omkring udredning og behandling. Det skal forklares for dem i et letforståeligt og præcist sprog, så de kan træffe et oplyst valg om deres ret til at blive behandlet på et andet offentligt- eller privathospital. Og så skal det budskab du får i Randers være enslydende i hovedbudskaberne, med det du får i Ribe. Regionerne har her fået en vigtig opgave med grundigt at forklare, hvad sundhedsvæsenet kan tilbyde, og jeg ser frem til at læse de nye breve, når principperne er indført på skrift, siger Sophie Løhde.

Både Danske Patienter, Danske Regioner, Sundhed Danmark - Foreningen af danske sundhedsvirksomheder og Sundheds- og Ældreministeriet er med i arbejdsgruppen om bedre patientinformation.

Udgangspunkt i patientens perspektiv

Danske Patienter mener, at de fem principper falder på et tørt sted.

Vi har flere gange påpeget behovet for mere patientvenlig kommunikation – både generelt i patienters møde med sundhedsvæsenet, men i høj grad når det gælder sværere stof om rettigheder. Hvad man tror og forventer, patienterne forstår, er ikke altid korrekt. Derfor er vi glade for, at anbefalingerne tager udgangspunkt i patientens perspektiv, siger formand Camilla Hersom fra Danske Patienter.

Regionerne er allerede i dag forpligtede til at informere patienterne om deres rettigheder i forhold til behandling og udredning. Men en evaluering fra Sundheds- og Ældreministeriet og Danske Regioner fra december 2015 peger på, at denne information ofte er svær at forstå for patienterne, og at de væsentligste informationer til tider drukner i mængden af materiale. 

Sundheds- og Ældreministeriet vil til efteråret invitere de relevante parter fra patientforeninger, regioner og privathospitaler til et dialogmøde om god patientinformation og regionernes implementering af de nye principper.