Sundhedsstyrelsen får kritik for tilsyn

Nyhed
none

Der er problemer med Sundhedsstyrelsens tilsyn, konkluderer en ny rapport. Styrelsen har været for passive, mener Danske Patienter.

En ny ekstern rapport udarbejdet af den Europæiske Tilsynssammenslutning, EPSO, har gennemgået Sundhedsstyrelsens tilsyn. Det er Sundhedsministeriet, der har anmodet om rapporten. Baggrunden for anmodningen var en række sager, hvor der i medierne var skabt tvivl om, hvorvidt Sundhedsstyrelsens tilsynsfunktion levede op til forventningerne.

Det er ikke en ny historie. Vi har efterhånden set mange sager, som er opstået på baggrund af problemer med sundhedsstyrelsens tilsyn, hvilket rapporten også viser. Det er kritisabelt, siger Annette Wandel, chef for kvalitet og politik hos Danske Patienter.

Anbefalinger til forbedring

Rapporten fremsætter mere end 50 anbefalinger til forbedring af det nuværende kontrolsystem, som skal være med til at sikre, at patienter i det danske sundhedsvæsen ikke udsættes for fejl i forbindelse med behandling, herunder fejloperation og -diagnose eller overmedicinering.

Anbefalingerne omfatter en række punkter blandt andet forbedret kommunikation, bedre koordinering og kvalitetsstyring samt forbedrede feedbackmekanismer. Selv om reglerne er blevet fulgt i de 35 sager, som rapporten gennemgår, så er det ikke ”best practice”.

Sundhedsstyrelsen har været for passive i deres tilsynsrolle. De skal reagere hurtigere, og deres reaktion skal sikre ændringer i praksis, så dem, der begår fejl, bliver stoppet. Der er brug for et system, som sikrer en god kvalitet i sundhedsvæsenet og forhindrer fejl, uddyber Annette Wandel.

Sundhedsministeriet har på baggrund af rapporten pålagt Sundhedsstyrelsen at udarbejde en plan for udbedring problemerne. Handleplanen skal være med til at skabe enklere og entydige arbejdsgange samt sikre, at informationer, som Sundhedsstyrelsen overvåger, ikke er forsinket. Desuden skal der være en modernisering af Sundhedsstyrelsens embedslægeinstitution.