Udspil fra KL og minister kan gøre positiv forskel for elever med sygdom
Skoleledere skal have større fokus på elevernes trivsel i folkeskolen. Det fremgår af nyt udspil fra KL og undervisningsministeren. Det kan blive redningen for elever med kronisk sygdom.
Regeringen og KL vil give skolelederne et kompetenceløft med en ny skræddersyet uddannelse. Den skal blandt andet øge ledernes kendskab til elevernes trivsel og læring. Vigtigt, mener Danske Patienter, der håber, at uddannelsen også vil gøre skolelederne klar over lovens krav til håndtering af børn med sygdom.
Ganget op på en hel skole med tre spor er det over 100 syge elever, som en enkelt skoleleder har det overordnede ansvar for.
Positivt med fokus på trivsel og læring
Danske Patienter har siden 2014 arbejdet med projektet Skole for mig, som indsamler viden om syge børns udfordringer og bidrager med løsninger, der kan gøre deres skoleliv nemmere.
Projektet, der er finansieret af Egmont Fonden, blev iværksat, fordi patientforeningerne under Danske Patienter oplever, at børn med kronisk og langvarig sygdom er et overset problem i folkeskolen.
Børn med sygdom må kigge langt efter sygeundervisning
Børn med kronisk sygdom har ret til sygeundervisning, når de har været fraværende i sammenlagt 15 dage. Men stort set ingen børn får tilbuddet – og de få der gør, får det alt for sent, viser en ny rundspørge fra Danske Patienter.
Skoleledere mangler viden til at håndtere udfordringerne
Undersøgelse fra Danske Patienter viser, at skolelederne ønsker at have fokus på elever med sygdom – men de mangler viden: Juridisk viden, viden om medicinhåndtering, viden om sygdommene – særligt psykiske sygdomme – samt kendskab til, hvor de kan finde viden.