Patientuddannelse

Alle patienter og pårørende, som kan have gavn af tilbud om patientuddannelse, skal have det tilbudt. Det gælder både for mennesker med fysiske og psykiske sygdomme.

I takt med den stigende forekomst af mennesker med kronisk sygdom, er der de senere år kommet større fokus på patientens egen rolle i sygdomsbehandlingen og betydningen af egenomsorg og handlekompetence i forhold til livskvalitet, optimeringen af behandlingen og forebyggelsen af sygdomsforværring.

Patientuddannelse kan hjælpe mennesker med kroniske sygdomme til bedre at kunne håndtere livet med sygdom. I dag har langt fra alle patientgrupper dog adgang til et tilbud målrettet deres behov. Selv for de patientgrupper, hvor der eksisterer målrettede patientuddannelsesforløb, er det ikke alle, der får det tilbudt. 

Undersøgelser peger på, at evnen til at yde omsorg for sig selv er afgørende for, hvor godt man fungerer i hverdagen og arbejdslivet, når man er sygdomsramt. Undersøgelser viser også, at involvering af patienten ved kroniske sygdomme generelt giver bedre behandlingsresultater og øger patientens tilfredshed med forløbet.

Derfor bør patientuddannelse være et fast tilbud til alle mennesker med kroniske sygdomme. De fleste mennesker med kroniske lidelser vil gerne gøre noget for deres eget helbred, men meget ofte har de brug for støtte og viden til at komme i gang.

Støtte til pårørende

Pårørende er for mange patienter en vigtig del af muligheden for egenomsorg og egenbehandling og skal derfor tænkes ind i patientuddannelserne. Derudover skal der også tilbydes kurser specifikt målrettet pårørende, så også pårørende får værktøjer til at sikre den nødvendige egenomsorg.

F.eks. savner mange pårørende viden om psykisk sygdom og undervisning om, hvordan de kan hjælpe den syge i hverdagen, egen pårørenderolle mv. (psykoedukation). Undersøgelser peger også på, at op til hver anden pårørende til en nærtstående med psykisk sygdom savner støtte eller terapi, der hjælper dem med at håndtere hverdagen som pårørende.

National ramme om evidensbaserede patientuddannelsestilbud

Det er helt centralt, at patientuddannelserne bliver etableret ud fra bedste viden om, hvilke metoder og hvilken organisering, som giver de bedste resultater for patienterne. Det fordrer, at der skabes en national ramme om etablering af lokale patientuddannelsestilbud, og at der sker en systematisk monitorering af tilbuddene for at sikre en fortløbende kvalitetsudvikling.

Kommuner bør samarbejde på tværs om at udbyde sygdomsspecifikke patientuddannelser målrettet sjældne sygdomme, så også disse patientgrupper bliver inkluderet i muligheden for at deltage i patientuddannelse.

Danske Patienter anbefaler, at...
  • Patientuddannelse bliver et fast tilbud for både mennesker med langvarige psykiske og/eller fysiske sygdomme. 
  • Alle pårørende til mennesker i langvarige sygdomsforløb skal have tilbud om pårørendekurser, herunder psykoedukation. 
  • Kommuner samarbejder på tværs om at tilbyde patientuddannelse til mere sjældne sygdomme, så også disse patientgrupper får mulighed for at deltage i patientuddannelse.

DANSKE PATIENTERS FORSTÅELSE AF PATIENTUDDANNELSE

Begrebet patientuddannelse er et paraplybegreb, der dækker over undervisning i livet med kronisk sygdom, der både kan have et generelt eller sygdomsspecifikt fokus. Patientuddannelse dækker både somatik og psykiatri, hvor begrebet ofte benævnes psykoedukation.

Undervisningen sigter på at støtte borgeren i sin forståelse af livet med en given kronisk sygdom, herunder af den konkrete sygdoms nærmere karakter, behandlings- og forebyggelsesmuligheder samt sygdommens betydning for samspillet med omgivelserne.

Formålet med indsatsen er at styrke borgerens egenomsorg og dermed forbedre helbredsstatus og livskvalitet og gøre borgeren i stand til på bedst mulig måde at leve livet med kronisk(e) sygdom(me). Der kan bl.a. være fokus på styrkelse af selvtillid og troen på egne ressourcer og egen kompetence som middel til bedre trivsel og øget sundhed.