Kvalitetsguiden - Fælles forståelser af kvalitetsudvikling i sundhedsvæsenet

ViBIS indgik i 2020-2022 i et samarbejde med blandt andre Dansk Selskab for Kvalitet i Sundhedssektoren om at lave en kvalitetsguide for at skabe én samlet indgang til viden om kvalitetsudvikling.

Kvalitetsudvikling er en central aktivitet i den daglige stræben efter at levere de bedst mulige sundhedsydelser til patienter i det danske sundhedsvæsen. På tværs af sektorerne findes en lang række miljøer, som har fokus på at udvikle kvaliteten af sundhedsvæsenets ydelser. Det arbejde er vigtigt og godt, men det skal være endnu bedre og bredes længere ud i sundhedsvæsnet – så det kommer alle borgere til gavn, uanset hvilke dele af sundhedsvæsenet de har brug for.

I samarbejde med sundhedsfagligt personale og kvalitetsmedarbejdere har ViBIS derfor hjulpet Dansk Selskab for Kvalitetsudvikling i Sundhedssektoren (DSKS) med at indsamle viden om kvalitetsudvikling, og dermed skabe en fælles forståelse for metoder og inspiration til kvalitetsudvikling i det danske sundhedsvæsen. Der er nemlig et stort og uudnyttet potentiale i, at kommuner, praksissektor og hospitaler arbejder mere sammen om at sikre patienterne høj og ensartet kvalitet i hele forløbet, og det kræver et fælles sprog og en fælles metodisk tilgang for kvalitetsoptimering. 

Resultatet er en elektronisk kvalitetsguide, der indeholder beskrivelser og links til anvendte og udbredte kvalitetsudviklingsmetoder. Formålet har været at skabe én samlet indgang til viden om kvalitetsudvikling, som er relevant og meningsfuld for sundhedsfagligt frontpersonale og kvalitetsmedarbejdere i hele sundhedsvæsenet.

Video: Få en guidet tur i kvalitetsguiden her

Nyt overblik over redskaber til kvalitetsudvikling

På grund af et begrænset samarbejde om kvalitetsudvikling på tværs af sektorer, en manglende videndeling og koordinering i sundhedsvæsenet og en mangelfuld sammenhæng mellem de forskellige indsatser på tværs af sektorer, har det været værdifuldt og nødvendigt at udarbejde et fælles opslagsværk for begreber og metoder om kvalitetsudvikling i sundhedsvæsenet.

Det nye opslagsværk kan optimere kvalitetsudviklingen ved at afhjælpe misforståelser, uhensigtsmæssig brug af ressourcer, uensartet implementering og langsommelige processer. Kvalitetsguiden kan forbedre kvalitetsudviklingen ved brug af værktøjer og metoder, der fungerer i praksis og reelt bidrager til at øge kvaliteten for patienter. 

Overordnet set kan den nye kvalitetsguide skabe overblik over redskaber til kvalitetsudvikling på tværs af sektorer, og optimere kvalitetsudviklingen og samarbejdet herom, til fordel for både sundhedsfagligt personale samt patienter og borgere.  

Guiden skaber et fælles sprog for god kvalitet, og henvender sig til alle sundhedsprofessionelle, der arbejder med kvalitetsudvikling helt tæt på borgere og patienter; blandt andet læger, sygeplejersker, jordemødre, terapeuter og SOSU-assistenter uanset om arbejdet foregår i en kommune, i en praksis eller på et hospital. Gennem 26 opslag bliver læseren taget igennem de mest anerkendte og anvendte begreber, metoder og værktøjer til kvalitetsudvikling af hele sundhedssektoren.

Se kvalitetsguiden her. 

Projektforløbet

Projektet blev igangsat og finansieret af Dansk Selskab for Kvalitet i Sundhedssektoren. Projektet forløb i 2020-2022 og ViBIS stod for følgende trin: 

  1. Vi undersøgte feltet og samlede alle gode kræfter fra hospitaler, kommuner og almen praksis, så vi fik udvalgt de relevante metoder og beskrevet dem på den rigtige måde, så viden kan bruges i praksis, og ved at inddrage de eksisterende vidensmiljøer.
  2. Vi afdækkede hvilke behov kvalitetsmedarbejdere og sundhedspersoner har for viden om og inspiration til kvalitetsudviklingsmetoder. Vi så blandt andet på hvilke kvalitetsstrategier, de allerede havde, og hvilke videnskilder, de allerede brugte. I foråret 2020 havde vi samlet input fra en gruppe kvalitetsmedarbejdere og sundhedspersoner om deres behov og ønsker til kvalitetsguiden.
  3. Vi lavede et koncept for Kvalitetsguiden, så det blev meningsfuldt og relevant for målgruppen.
  4. Vi faciliterede en skrive- og reviewfase, hvor udvalgte forfattere (eksperter) blev budt ind til at beskrive metoder og processer, hvorefter alle beskrivelserne blev reviewed og endeligt færdiggjorte.
  5. Første version af Kvalitetsguiden blev lanceret i efteråret 2022.

Kontakt

Mette Munch-Petersen. Foto: Tea Petersen

Mette Munch-Petersen

Projektleder
33 41 47 56

Projektet om kvalitetsguiden organiseres med: 

  • En styregruppe.
  • En redaktionsgruppe med særlig ekspertviden om kvalitetsudvikling i sundhedsvæsenet, der understøtter udviklingen af Kvalitetsguidens faglige indhold.
  • En interessentgruppe, der skal understøtte arbejdet med forankring af Kvalitetsguiden i de forskellige sektorer.
  • ViBIS som projektleder og chefredaktør på projektet.