Også dine elever rammes af sygdom

Tidsskriftsartikel om lærernes oplevelser af sygdom i klassen. Udgivet i Specialpædagogik – tidsskrift for specialpædagogik og inklusion. Udgivet efteråret 2015.

Hvert sjette barn har en kronisk eller langvarig sygdom, og det har konsekvenser for børnenes trivsel og skolegang. Skole for mig har skrevet en artikel til tidsskriftet Specialpædagogik, der handler om, hvor bevidste lærerne i skolen er om disse børns særlige udfordringer.

14 lærere, pædagoger og en skoleleder er blevet interviewet af Skole for migs antropologer, der har lavet en artikel til Specialpædagogik - tidsskrift for specialpædagogik og inklusion om lærernes syn på børn med sygdom.

Artiklen ser på de udfordringer lærerne står overfor. Det bliver blandt andet påpeget, at lærerne tit står alene med ansvaret for børnene uden at vide, hvor de kan søge viden om de specifikke sygdomme, og om børnenes særlige udfordringer.

Desuden sætter artiklen fokus på problemerne med håndteringen af børn, der er fraværende på grund af sygdom. Sygefravær fylder meget lidt hos lærere og pædagoger, men har alvorlige konsekvenser for det enkelte barns læring og trivsel.

Læs tidsskriftsartiklen her.

Skolelederes opfattelse af skolebørn med sygdom

OmSorg under Kræftens Bekæmpelse har på vegne af Danske Patienters projekt Skole for mig lavet en række interviews med skoleledere for at få indblik i, hvordan de tackler udfordringerne omkring skolebørn med kronisk eller langvarig sygdom.

Læs hele publikationen her.