Fakta om pårørende

Pårørende spiller en væsentlig rolle i patienters behandlingsforløb, men undersøgelser fra Danske Patienters medlemsorganisationer peger på, at mange pårørende oplever et voldsomt pres, som de skal bruge støtte til, for ikke også at ende som patient.

Den pårørende kan være både ledsager og ressourceperson, der kan støtte patienten følelsesmæssigt og hjælpe med praktiske udfordringer, som kan opstå i forbindelse med sygdom. Mere end ni ud af 10 patienter mener, at de pårørendes støtte er god eller virkelig god for deres forløb, og 67 procent af patienterne mener, at deres dagligdag går lettere, hvis de pårørende er med til samtaler og kontrolbesøg. Det viser en rapport, som Dansk Selskab for Patientsikkerhed står bag.

De pårørende kan være en stor støtte for patienten i samtaler med den sundhedsprofessionelle, hvor de kan hjælpe patienten med at få udtrykt ønsker og behov. Ifølge en undersøgelse fra Dansk Sygeplejeråd mener otte ud af 10 sygeplejersker, at de pårørende er en vigtig kilde til viden om patientens helbred. De kan sikre overblik over patientens forløb på tværs af sektorer og bidrage med informationer om patientens symptomer, hverdag og behov – viden, som kan have en positiv effekt på patientens forløb.

I rapporten fra Dansk Selskab for Patientsikkerhed konkluderes det også, at samarbejdet mellem patient, pårørende og sundhedspersonale er en af de vigtigste forudsætninger for at undgå diagnosefejl. Dette bakkes op af næsten hver femte patient med en kronisk sygdom, som mener, at hvis de pårørende var mere involverede i forløbet, ville der ske færre fejl. En undersøgelse viser, at der er mellem 2-4 gange højere odds for, at patienter oplever høj grad af bedring og tilfredshed, når pårørende i høj grad er inddraget i behandlingen.

De pårørende besidder en unik viden om patienten og er derfor en vigtig kilde til information, som kan være relevant for sundhedspersonalet. Det er ikke altid, at patientens og den pårørendes opfattelser af patientens tilstand er enslydende, og derfor kan de pårørendes udsagn bidrage til en mere nuanceret forståelse af patienten, som kan kvalificere og forbedre behandlingsforløbet.

Hvad gør andre nordiske lande?

I Danmark er der ingen love på sundhedsområdet, der sikrer pårørendes rettigheder – kun en række anbefalinger til sundhedsvæsenet om, hvordan man tager sig af pårørende. Det er anderledes i Sverige og Norge.

Læs mere her.

Når patienten udskrives fra hospitalet, overtager den pårørende ofte en række pleje-, planlægnings- og koordineringsopgaver. I en undersøgelse fra TrygFonden og Mandag Morgen mener næsten syv ud af 10 danskere, at sundhedsvæsenet skal støtte de pårørende i at tage ansvar for plejeopgaver. Men de mener samtidig, at sundhedsvæsenet ikke gør nok for at støtte de pårørende til at hjælpe patienter med at klare sig selv i hverdagen.

Pårørende under pres

Pårørende har brug for støtte og vejledning til både praktiske gøremål og til at håndtere de mange følelser, som sygdom kan medføre. Desværre er den støtte og rådgivning, som de pårørende tilbydes i mødet med sundhedsvæsenet, langt fra tilstrækkelig. Når kronisk eller livstruende sygdom rammer, er det ikke kun patienten, men hele familien og de nærmeste pårørende, der bliver belastede.

Pårørende oplever at blive fysisk og psykisk belastede i en sådan grad, at de selv er i risiko for at blive patienter. Patienten skal selvfølgelig være omdrejningspunkt i eget sygdomsforløb, men der er behov for en kultur, hvor det i højere grad er naturligt at tænke den pårørende ind i det samlede forløb. Belastningen kan nemlig blive så stor, at den pårørende risikerer selv at blive syg.

En lang række undersøgelser blandt Danske Patienters medlemsforeninger dokumenterer problemets omfang. De viser for eksempel, at:

  • Syv ud af 10 pårørende til personer med demens oplever, at pårørenderollen går ud over deres eget helbred (Alzheimersforeningen 2018).
     
  • Hver anden pårørende til personer med epilepsi har haft langvarig stress (Epilepsiforeningen 2021).
     
  • Hver tredje pårørende til hjertesyge patienter har været psykisk eller fysisk belastet (Hjerteforeningen 2021).
     
  • Mere end otte ud af 10 pårørende til personer med psykisk sygdom mangler hjælp til, hvordan de kan håndtere deres egen situation (Bedre psykiatri 2018).
     
  • Hver anden pårørende til personer med epilepsi savner mere hjælp fra sygehuset (Epilepsiforeningen 2021).
     
  • Mere end fire ud af 10 pårørende til mennesker med psykiske lidelser har måttet sygemelde sig (Bedre Psykiatri 2021).
     
  • Fire ud af 10 oplever, at rollen som pårørende til demenspatienter går ud over arbejdslivet (Alzheimerforeningen 2018).
     
  • Hver tredje forælder til et barn med epilepsi har posttraumatisk stress – og for mødre er det helt op mod 50 procent (Epilepsiforeningen 2018)

Inddragelse af pårørende er vigtigt

Pårørende er altså en vigtig informationskilde om patientens tilstand, som kan være med til at optimere behandlingsforløb og reducere diagnosefejl. Men alligevel føler mange pårørende sig overset.

Ifølge en undersøgelse fra Bedre Psykiatri oplever under halvdelen af de pårørende at blive tilstrækkeligt inddraget i behandlingen. Hele 65 procent af de pårørende mener ikke at deres viden og erfaringer bliver efterspurgt eller brugt af sundhedspersonalet.

Udfordringen er at få de pårørende bragt i spil på en måde, hvor den pårørende føler sig set og hørt. For selvom sygeplejerskerne ifølge undersøgelsen fra Dansk Sygeplejeråd er positive i forhold til at inddrage de pårørendes viden, så oplever mange pårørende ikke, at det sker i praksis.

I rapporten fra Dansk Selskab for Patientsikkerhed kommer det til udtryk, at mere end hver tredje pårørende oplever, at personalet ikke er interesseret i den viden, som de kan bidrage med. De pårørende efterlyser mere information og flere afklarende samtaler, som kan gavne og klæde dem bedre på til at håndtere deres rolle som pårørende, når sygdom rammer.

Der er behov for inddragelse af pårørende, så sundhedsprofessionelle kan få gavn af de pårørendes viden, erfaring og ressourcer i et patientforløb, og så den pårørende klædes på til at varetage sin funktion som hjælp og støtte for patienten, i det omfang den pårørende kan magte. Pårørendeinddragelse omfatter indsatser som information, vejledning, undervisning og aktiv involvering i behandlings- og rehabiliteringsforløbet.

To ud af tre danskere ønsker aktivt at tage del i behandlingen, mens 63 procent ønsker at hjælpe deres partner i hverdagen, hvis deres nærmeste bliver syg. Det viser en undersøgelse om danskernes forhold til det samlede sundhedsvæsen, som TrygFonden og Mandag Morgen står bag. 

Inden for det psykiatriske område er der evidens for, at inddragelse af pårørende giver en bedre behandling af patienten. For eksempel reduceres risikoen for tilbagefald og genindlæggelser, ligesom patienten bliver bedre til at tage sin medicin korrekt.

En erfaringsopsamling af projekter, som Danske Patienters videns- og kompetencecenter for brugerinddragelse, ViBIS, har gennemført, viser desuden, at inddragelse af pårørende øger tilfredsheden blandt både patienter, pårørende og sundhedsprofessionelle. Det skaber også bedre kvalitet og mere hensigtsmæssige arbejdsgange.

Andre undersøgelser peger dog på, at det kan få langvarige konsekvenser, hvis pårørende føler sig pressede til at overtage plejeopgaver, som de ikke kan, vil eller føler sig klar til at magte, hvilket er vigtigt at have for øje. Dette kan forekomme hvis inddragelse forveksles med opgaveløsning, og føre til et for stort pres som kan medføre, at de pårørende selv ender som patienter.

Løsningen på dette er blandt andet en forventningsafstemning og systematisk dialog om, hvordan den pårørende kan og vil bidrage i et omfang, der er hensigtsmæssigt for patienten og den pårørende selv.

Hvad siger patientforeningerne?

Der er plads til forbedringer på pårørendeområdet, hvis man spørger de danske patientforeninger. Danske Patienter har foretaget en rundspørge blandt organisationens medlemsforeninger, for at kortlægge de største udfordringer og løsninger for pårørende– og der er bred enighed om, at der er behov for større fokus på de pårørende og deres vilkår i sundhedsvæsenet.

De tre vigtigste budskaber fra rundspørgen var:

  • Der mangler fokus på pårørendes behov og ressourcer
  • Der er behov for systematisk pårørendeinddragelse og -støtte
  • Der skal oprettes støtte- og netværksgrupper

De væsentligste barrierer for bedre pårørendeinddragelse var:

  • Tid, ressourcer, kompetencer og kultur
  • Lovgivning – for eksempel tolkningen af tavshedspligt
  • Strukturer der ikke fordrer entydigt ansvar for pårørende

Løsningsforslagene fra rundspørgen var:

  • Bedre muligheder for – og krav om – systematisk pårørendeinddragelse og -støtte
  • Flere rettigheder til pårørende

Når børn er pårørende

Hvert år oplever omkring 40.000 danske børn, at deres mor eller far bliver ramt af en alvorlig fysisk sygdom, og stort set samme antal børn har en forælder med en psykisk sygdom.

Børn bliver i høj grad påvirket af at opleve alvorlig eller langvarig sygdom i familien og kan have stresslignende tilstande med fysiske symptomer som søvnproblemer og ondt i hovedet og maven. Deres sorg og eventuelle skyldfølelse kan desuden komme til udtryk gennem vrede, introverthed, irritabilitet og koncentrationsproblemer, viser en omsorgsmåling fra EgmontFonden.

Når børn har en forælder, der lider af psykisk sygdom, kan det skabe angst og bekymring hos børnene, viser en undersøgelse fra Foreningen Spiseforstyrrelser og Selvskade. Børnene kan reagere ved at leve med skam, skyldfølelse, tristhed og ensomhed og hvis de ikke får hjælp, risikerer de at blive syge eller få sociale problemer. For 65 procent har det haft negativ indflydelse på barnets trivsel at have en forælder med psykisk sygdom, kommer det til udtryk i en undersøgelse fra Bedre Psykiatri.

Har din region viden og tilbud?

Undersøg, om din region har brugbar information eller særlige tilbud til børn som pårørende. Region Hovedstaden har for eksempel en hel side til børn, hvis mor eller far er syg. Se den her.

Det er derfor ikke overraskende, når målingen viser, at børn, som er pårørende til alvorligt syge familiemedlemmer, trives dårligere end deres jævnaldrende. Hvis ikke der bliver taget hånd om børnene, kan det få konsekvenser for deres skolegang og sociale liv. På længere sigt kan børnene ende i højrisikogruppen for at udvikle psykiske og sociale problemer, der kan række ind i voksenlivet.

Det er vigtigt, at børn til et familiemedlem med en alvorlig eller langvarig sygdom bliver lyttet til og talt med. Børnene skal bevare troen på, at der er nogen til at passe på den syge, og samtaler omkring en forælder eller søskendes sygdom må derfor føres af en voksen, som er rustet til at varetage barnets situation.

Tilknyttede sundhedspersoner kan være en stor hjælp til at forebygge problemer hos børnene, men på hospitalerne oplever kun én ud af fire børn og unge dog, at læger og sygeplejersker spørger ind til dem som pårørende. Det viser rapporten fra EgmontFonden. Der er brug for en tidlig og fælles indsats fra de ansvarlige myndigheder, hvor blandt andet forældre, netværk, skole og sundhedsvæsen sammen skal spille en aktiv rolle i at forebygge problemer og støtte børnene.

I Region Hovedstadens Psykiatri har man gjort familiesamtaler til en fast del af praksis. Her hjælper man børnene med at forstå sygdomsforløbet.

Patient- og pårørendeforeninger har ofte målrettede tilbud til børn. Læs mere om dette på de enkelte patientforeningers hjemmesider.

Råd til pårørende

Når en person rammes af en alvorlig eller kronisk sygdom, påvirker det hele familien. Danske Patienter har samlet en række råd til pårørende der har sygdom tæt inde på livet.

  • Lyt til dine behov og tal om det svære
  • Styrk forholdet til den syge

  • Forbered dig på mødet med sundhedsvæsenet

  • Husk dig selv

Læs Danske Patienters uddybende råd her.