Patienter bliver alt for ofte tovholdere på deres eget forløb
Jette Bay er multisyg og er derfor i kontakt med forskellige dele af sundhedsvæsenet. Hun oplever, at kommunikationen mellem de sundhedsprofessionelle er utilstrækkelig, og at hun selv skal samle de løse ender.
Jette Bay har lært at håndtere livet med sygdom, så det begrænser hende mindst muligt i hverdagen. Men det er hendes egen fortjeneste.
For hun oplever ofte, at hun er den eneste, der har det fulde overblik over sit samlede forløb.
Kassetænkning bremser behandling
Jette Bay har flere gange oplevet, at det er tilfældigheder, der har gjort, at hun har fået den rette behandling.
Da hun led af gentagne lungebetændelser, der medførte flere indlæggelser, havde lægerne på hospitalet svært ved at finde ud af årsagen. Hun havde selv en mistanke om, at lungebetændelserne kunne være forårsaget af fejlsynkning som følge af hendes sclerose, men det var tilsyneladende kun hende selv, der kunne se den kobling:
Eksemplet er ikke enestående. Jette Bay har flere gange oplevet, at kommunikationen mellem de sundhedsprofessionelle glipper, og at de mangler viden om hinandens områder, når hun bevæger sig mellem sektorer og specialer:
Patienten er nødt til at være insisterende
For Jette Bay betyder den manglende kommunikation og vidensdeling mellem de forskellige sundhedsprofessionelle, at hun selv skal have overblik over sit samlede forløb:
Hun føler sig derfor nødsaget til at føre dagbog over sit forløb, så hun bedre kan huske alle detaljerne.
Inddragelse er afgørende
Jette Bay kan godt forstå, at de sundhedsprofessionelle har svært ved at dele viden om patienter, der går på tværs af sektorer, fordi de ikke bruger samme journalsystem.
Derfor mener hun, at det er afgørende, at de sundhedsprofessionelle spørger ind til patienternes behov.
Indimellem bliver hun dog også mødt af sundhedsprofessionelle, der formår at se hendes forløb i sin helhed og tage hende med på råd i forhold til hendes egne behov og forventninger.
Jette Bay
Jette Bay er en erfaren bruger af sundhedsvæsenet. I 28 år har hun haft sclerose, og undervejs er flere sygdomme – og dermed også flere forløb – kommet til.
Til daglig er hun aktiv i flere udvalg, blandt andet Patientinddragelsesudvalget i Region Hovedstaden.
Patientinddragelses-
udvalg
I 2014 blev der i hver af landets fem regioner nedsat et patientinddragelsesudvalg. Deres funktion er at bidrage til at styrke brugerperspektivet i sundhedsvæsenet.
Udvalgenes arbejde er vigtigt, for brugerne har en særlig viden om sundhedsvæsenet, behandlingsforløbet og patienters og pårørendes behov.
Hvis vi vil designe de bedst mulige løsninger i sundhedsvæsenet, er det derfor afgørende, at brugernes perspektiver bliver inddraget i udviklingsprocesser.
Danske Patienters videnscenter for brugerinddragelse, ViBIS, har udarbejdet en guide om forudsætninger og fremgangsmåder for brugerrepræsentation i praksis.
Inddragelse i eget forløb
Individuel brugerinddragelse sker ved en systematisk afdækning og inddragelse af patientens perspektiv i tilrettelæggelsen af behandlingsforløbet og beslutninger om behandling.
Du kan læse mere om individuel brugerinddragelse og finde redskaber, der kan understøtte individuel inddragelse i praksis her.