Brugerinddragelse i forskning
Inddragelse af brugere i forskningsaktiviteter handler om at tage brugerne med ind i maskinrummet af forskningen. Det kan påvirke forskningen på positiv vis ved at styrke forskningens resultater og samfundsrelevans.
Når man inddrager brugere i forskning, er brugerne de aktive deltagere i forskningsarbejdet. Det handler ikke om at brugerne er forskningsobjekter eller informanter. Det handler om, at brugerne bliver inddraget aktivt i forskningsprocessen som medforskere i forskningsteamet, som del af forskningsprojektets styregruppe eller som deltagere i et brugerpanel, der løbende bidrager med perspektiver på vigtige spørgsmål i forskningsarbejdet.
Hvorfor inddrage brugerne i forskning?
Patienter og pårørende er forskningens slutbrugere. Det betyder, at det er dem, forskningen i sidste ende skal komme til gode. Derfor bør de have indflydelse på, hvad der forskes i. Samtidig er brugerne eksperter i det levede liv med sygdom, og kan bidrage med praktiske og virkelighedsnære erfaringer. Dermed bringer de nye perspektiver ind i forskningsprojektet og kvalificerer det samt øger dets samfundsmæssige relevans.
Hvor og hvordan?
Brugere kan inddrages i forskning på forskellige måder:
- Forskningsstrategier: Brugere kan inddrages i forskellige forskningsfora som for eksempel forskningsråd i forskningsorganisationer eller fonde, hvor der blandt andet træffes beslutninger om forskningstemaer, prioritering af forskningsindsatser, forskningsprojekter, hvem der skal modtage fondsmidler med mere.
- Det enkelte forskningsprojekt: Brugere kan inddrages i en, flere eller alle faser af et forskningsprojekt med henblik på at kvalificere projektet og bidrage med brugerperspektiver. De kan også være med til at identificere og prioritere forskningsspørgsmål sammen med forskeren og bidrage ved at pege på de videnshuller, de oplever i deres kontakt med sundhedsvæsenet. Endelig kan de understøtte den praktiske udførsel af forskningen og for eksempel sikre at skriftligt materiale til informanter er relevant og meningsfuldt.
Det kræver både noget af brugerne og forskeren at inddrage i forskning. Det er særligt viden om inddragelse, og hvordan man kan gøre det, samt kompetencer til at facilitere processen og indgå i forskning, der er behov for. Desuden kræver samarbejdet at forskeren har kompetencer til at opbygge og vedligeholde relationen til brugerne, da det er en forudsætningen for et godt samarbejde.
Inddragelse i forskning er relevant for alle typer forskning, hvor brugerne har en særlig viden eller et perspektiv på at være syg og leve med en sygdom.
Kontakt
Kursus?
Vi afholder løbende kurser om inddragelse i forskning.
Hold dig opdateret på vores side om arrangementer.