Brugerrepræsentanter i sundhedsvæsenet 1

Hvad er en brugerrepræsentant i sundhedsvæsenet? Og hvorfor er de vigtige? Mød repræsentanterne Lise Landgren og Mette Florin her.

Ved at trykke play accepterer du cookies fra ekstern video-leverandør

Når patienter og pårørende er med til at dele viden og træffe beslutninger i udvalg, råd, nævn eller andre overordnede planlægning- og beslutningsfora, kaldes det organisatorisk inddragelse. Det er således inddragelse i kvalitetsudviklingen af sundhedsvæsenet. 

Ved organisatorisk brugerinddragelse udpeges repræsentanter for grupper af patienter eller pårørende, som deltager i projekter, råd eller udvalg, der er med til at udvikle eller evaluere indsatser i sundhedsvæsenet. På den måde sikrer man, at sundhedsvæsenet sætter patienters og pårørendes behov i centrum, når der for eksempel tænkes i nye løsninger og indsatser.

I videoen her møder du Lise landgren og Mette Florin, der begge repræsenterer patienternes perspektiv i organisatoriske sammenhænge.