Kursus: Patientinddragelse i forskning – hvad, hvorfor og hvordan?
ViBIS holder kursus om patientinddragelse i forskning, hvor du får teoretisk og praktisk viden om, hvordan du kan inddrage brugerne i dit forskningsprojekt.
Kurset afholdes over fire workshops med forskellige temaer inden for inddragelse af patienter i forskning. De enkelte workshops vil bestå af en blanding af teoretiske oplæg og gruppedrøftelser. Nogle oplægsholdere er fra udlandet, hvorfor nogle oplæg foregår på engelsk.
Det er vores ambition at gøre kurset praksisnært, så der både er fokus på hvad og hvorfor, men også hvordan gennem hele kurset.
Formål
Formålet med kurset er, at den forskning der bedrives i det danske sundhedsvæsen, er aktuel og af god kvalitet.
Efter kurset har du som deltager fået:
- Viden, om hvad man forstår ved patientinddragelse i forskning - og værdien af det.
- Introduktion til metoder til patientinddragelse i forskning.
- Mulighed for at dele viden og refleksioner med andre.
- Sparring på eventuelle egne projekter.
Målgruppe
Kurset er relevant for forskere, forskningsassistenter og ph.d.-studerende med interesse i at inddrage patienter i eget forskningsprojekt. Der kan max være 20 deltagere på kurset.
Program
- 1. Introduktion til patientinddragelse i forskning – hvad og hvorfor?
-
28. marts klokken 10.00-15.00
- Hvad forstår vi ved inddragelse af patienter i forskning? Og hvad er værdien af det? v. Annemette Lundmark Jensen, projektleder, ViBIS
- Eksempel på inddragelse af patienter i et forskningsprojekt v. Anna Thit Johnsen, Lektor, Syddansk Universitet.
- Præsentation og gruppedrøftelser.
- Hvad forstår vi ved inddragelse af patienter i forskning? Og hvad er værdien af det? v. Annemette Lundmark Jensen, projektleder, ViBIS
- 2. Hvordan etableres partnerskaber med patienter - set fra patientens perspektiv?
-
18. april klokken 10.00-15.00
- Hvad er vigtigt for samarbejdet – set fra patientens perspektiv? V Annemette Lundmark Jensen, projektleder, ViBIS
- Hvilke roller kan patienten indtage og hvad kræver det at deltage? v. Maarten de Witt, brugerrepræsentant, PhD., Holland
- Gruppedrøftelser.
- Hvad er vigtigt for samarbejdet – set fra patientens perspektiv? V Annemette Lundmark Jensen, projektleder, ViBIS
- 3. Hvordan etableres partnerskaber med patienter - set fra forskerens perspektiv?
-
19.april klokken 10.00-15.00
- Hvilke kompetencer kræver det af forskeren at indgå i partnerskaber? Hvilke barrierer og udfordringer ses ofte? V Annemette Lundmark Jensen, projektleder, ViBIS
- Hvordan og hvorfor udfordres forskeren og forskningen, når patienter indgår i forskningsprojektet? v. Tine Laurine Rosenthal Johansen, Projektleder, Ph.d, ViBIS
- Gruppedrøftelser.
- 4. Dokumentation og evaluering af patientinddragelse i forskning?
-
7. juni klokken 10.00-15.00
- Dokumentation af patientinddragelse Metoder til evaluering af organisatorisk inddragelse v Annemette Lundmark Jensen, projektleder, ViBIS
- Hvilken værdi har det at inddrage patienter i forskning, og hvordan kan man dokumentere inddragelsen og værdien? v. Kristina Staley, Director TwoCan Associates, UK
- Gruppedrøftelser.
- Afrunding og afslutning på kurset.
- Dokumentation af patientinddragelse Metoder til evaluering af organisatorisk inddragelse v Annemette Lundmark Jensen, projektleder, ViBIS