Denne afrapportering er udarbejdet af ViBIS for Sundhedsstrukturkommissionen. Den beskriver otte indsigter fra feedbackmøder med patienter og pårørende, som har delt deres oplevelser med, og ønsker til, sundhedsvæsenet.
ViBIS har udviklet et værktøj, der beskriver fire idealtyper for brugerroller - og hvordan de hver især kan bidrage med viden og patientperspektiv. Det er et redskab til dialog om samarbejdet med brugerne.
Danske Patienters "Håndbog til brugerrepræsentanter i sundhedsvæsenet" giver indblik i, hvad rollen som repræsentant indebærer og hvorfor det er så vigtigt at brugerperspektivet er repræsenteret i de forskellige fora.
Sundhedsklyngerne har for alvor taget fat på inddragelsen af brugerrepræsentanter – men det er en svær opgave, og det foregår meget forskelligt fra klynge til klynge, viser ny kvalitativ undersøgelse fra ViBIS.
Patienter og pårørende inviteres i stigende grad ind som udviklingspartnere i sundhedsvæsenet. Nyt inspirationskatalog fra ViBIS giver viden og værktøjer til, hvordan ledelse og medarbejdere griber opgaven med organisatorisk inddragelse an på en meningsfuld måde.
En ny afdækning fra ViBIS viser, at både regioner og hospitaler har fokus på at inddrage brugerne i forskningen. Konkret har tre ud af fem regioner skrevet brugerinddragelse ind i deres forskningsstrategier, hvilket har betydning for den retning, der bliver sat i de enkelte hospitalsenheder.
I dette katalog kan du blive klogere på, hvordan Videns- og kompetencecenter for Brugerinddragelse i Sundhedsvæsenet (ViBIS) definerer og forstår brugerinddragelse i sundhedsvæsenet.
På baggrund af erfaringer fra de nuværende patientinddragelsesudvalg samt national og international viden om organisatorisk inddragelse, har Danske Patienter lavet fem anbefalinger til, hvordan de kommende sundhedsklynger kan inddrage brugerne.