Digital sygeundervisning - erfaringer fra USA

Det kræver ikke mere end to bærbare computere, to webkameraer og en internetadgang at vedligeholde et barns skolegang og sociale relationer gennem et sygdomsforløb.

none

Artikel af William M. Ferriter, som selv er skolelærer. Artiklen argumenterer for, at det ikke behøver kræve mere end to bærbare computere, to webkameraer og en internetadgang at vedligeholde et barns skolegang og sociale relationer igennem et sygdomsforløb.

På en amerikansk skole i Nevada har en lærer haft gode erfaringer med at undervise en kræftsyg pige over Skype. Pigen Celeste fulgte undervisningen ligesom de andre elever – hun gik bare i skole digitalt. Hun kunne følge med på sin computer derhjemme og de andre elever kunne se hende på computeren, der blev sat i klasseværelset, hvor hendes plads ville have været. 

Celeste kunne tale med sine klassekammerater, deltage i gruppearbejde og række hånden op og stille spørgsmål til læreren på lige fod med de andre elever. Da hun blev rask igen, var det derfor nemt at hende at komme ind i klassen – hun havde jo været der hele tiden. 

Læs artiklen her.

Virtual reality lader syge børn deltage i skolen hjemmefra

Sygehuslærer Tina Reimann i skolestuen på Sydvestjysk Sygehus er – sammen med et IT-firma – ved at udvikle og afprøve en virtual reality-brille, der muliggør, at elever med sygdom kan deltage i klassen fra sygesengen.

Læs hele nyheden her.