Virtual reality lader syge børn deltage i skolen hjemmefra

Nyhed
none

Ny virtual reality-brille skal gøre det muligt for sygefraværende elever at deltage i skolelivet hjemmefra. På den måde bevarer fraværende elever både den faglige og sociale tilknytning til klassen.

Børn med kronisk eller langvarig sygdom kæmper ofte med et stort sygefravær i skolen. Fraværet går ud over børnenes faglige og sociale tilknytning til klassen og har i sidste ende konsekvenser for børnenes trivsel og fremtidsmuligheder.

Den virkelighed møder sygehuslærer Tina Reimann i skolestuen på Sydvestjysk Sygehus. Hun er derfor – sammen med et IT-firma – ved at udvikle og afprøve en virtual reality-brille, der muliggør, at elever med sygdom kan deltage i klassen fra sygesengen.

Virtual reality som supplement til sygeundervisning

Når børn med kronisk eller langvarig sygdom går glip af undervisning, kommer de ikke blot bagud fagligt – det går også ud over deres sociale tilknytning til skolen. Det kan gøre det svært at komme tilbage til skolen. Sygeundervisning med en af klassens lærere er altafgørende, men bliver alt for sjældent sat i gang.

Tina Reimann er sygehuslærer på Sydvestjysk Sygehus og Skole for mig-vejleder på tre folkeskoler i Esbjerg. Hun arbejder i øjeblikket på et supplement til sygeundervisning. Hun er sammen med et IT-firma ved at udvikle en virtual reality-brille, der gør det muligt for sygefraværende elever at deltage i klassen, imens undervisningen foregår.

tina_reimann.jpg

Eleven kan tage virtual reality-brillen på derhjemme og kan så følge med i, hvad der sker i klassen. Gennem et kamera, en mikrofon og et headset kan eleven tale med klassen, deltage i undervisningen og følge med i, hvad der sker i klassen. Det giver en oplevelse af at være med både fagligt og socialt.

En vigtig tredje dimension

Det, der adskiller virtual reality-brillen fra andre fraværsteknologier, som robotter og videoopkald, er, at virtual reality-brillen er tredimensionel og giver den fraværende elev mulighed for at se hele klassen – og ikke kun det, der står foran kameraet.

Når eleven drejer hovedet med brillen på, kan han eller hun se rundt i klassen. Det gør, at eleven både kan følge med i det faglige og det sociale, der sker i klassen.

Brillen gør det muligt for barnet at følge med i det hele. De kan spørge læreren, om hun ikke kan sige det en gang til, de kan spørge en klassekammerat, om de kan lave gruppearbejde sammen, og klassen kan snakke til dem. Det giver dem mulighed for at deltage i læringsfællesskabet og få den fællesskabsfølelse, som børn med sygdom ofte mangler, når de er meget fraværende, fortæller Tina Reimann.

Fra Esbjerg til hele landet

Tina Reimann har afprøvet brillen på en gruppe lærerstuderende og skal i løbet af det næste halve år afprøve brillen på forskellige institutioner. Hun tilpasser løbende teknikken sammen med et hold teknikere, så den kan fungere enkelt og effektivt, når den tages i brug på skolerne.

Til sommer vil Tina Reimann, ved hjælp fra lokale private sponsorer, indkøbe klassesæt, som til at starte med kan bruges af børn, der har været indlagt på Sydvestjysk Sygehus, og kan få gavn af brillerne i deres skoleliv.

Sygehuset vil udlåne virtual-reality teknikken som et hjælpemiddel – på højde med for eksempel en krykke – som barnet selv kan tage med i skolen, og sammen med klassekammerater og lærer kan sætte op i klassen. Ideen er, at det skal være så let at bruge, at en elev kan sætte det op inden timen begynder.

Målet er, at demomodeller af brillerne ligger klar til næste skoleår. Tina kan derefter bruge erfaringerne til at vurdere, om brillerne fungerer i praksis. På lang sigt er håbet, at teknologien kan udbredes og blive tilgængelig for alle, der ikke kan passe skolen, så børn med sygdom kan få glæde af det på landsplan.

Brug teknologi ved fravær

Digitale løsninger kan hjælpe kronisk syge skolebørn med at bevare den sociale og faglige tilknytning til klassen, mens de for eksempel er indlagt eller sengeliggende.

Læs mere her.

Skole for mig samarbejder med skoler i Esbjerg

esbjerg_dk.jpg

Tre skoler i Esbjerg samarbejder med Skole for mig. De tester ikke projektets løsninger, men har adgang til en Skole for mig-vejleder.

Vejlederen holder klubber, hvor børn med kronisk og langvarig sygdom og deres forældre kan møde andre, der står med lignende udfordringer.

Læs mere her.