Lægerne spørger ikke, om behandlingen virker

Nyhed
none

Der er i høj grad behov for, at patienternes vurderinger af behandlingen indgår i kvalitetsudviklingen, mener Danske Patienter.

Kun på 8 ud af 49 områder følger lægerne op på patienterne og spørger, om behandlingen virker. Det viser en analyse lavet af Mandag Morgen. Danske Patienter mener, at patienternes vurderinger i højere grad skal tælle som kvalitetsparameter.

På trods af årtiers snak om patienten i centrum ved langt de fleste læger på sygehusene reelt ikke, om en operation har forbedret patientens livskvalitet og funktionsniveau eller ej. Det skriver Mandag Morgen i en ny artikel, der er baseret på en gennemgang af 49 årsrapporter fra de lægefaglige kvalitetsdatabser.

Årsrapporterne samler data om kvaliteten i behandlingerne og er derfor en afgørende kilde til, hvordan læger og sygehuse definerer og beskriver kvaliteten af deres ydelser. Men Mandag Morgens gennemgang af årsrapporterne viser, at lægerne kun på 8 af de 49 specialer inddrager patienternes vurdering af, om behandlingen virker.

Stort problem

Det betyder for eksempel, at lægerne ikke ved, om patienten kan gå efter en hofteoperation eller om en prostataopereret mand har problemer med vandladning – forhold, der har stor betydning for patientens liv efter behandlingen.

Ifølge Danske Patienter er resultatet et stort problem, fordi det viser, at det danske sundhedsvæsen ikke har viden om, hvilken nytte patienter i sidste ende har af sundhedsvæsenets indsats.

I dag måler man på overlevelse og komplikationer, men for langt de fleste mennesker med kroniske lidelser, der er i kontakt med sundhedsvæsenet, handler kvalitet i behandlingen om andet end liv eller død – det handler om livskvalitet og at få et godt funktionsniveau, siger formand for Danske Patienter, Lars Engberg.

Patienternes oplevelser skal inddrages

Ifølge Danske Patienter er der gevinster at hente, hvis man inddrager patienternes viden om behandlingens effekt. Det gælder især i forhold til at kunne vurdere kvaliteten af det samlede forløb på tværs af sektorerne.

Der er et stort potentiale for at anvende patienternes egne vurderinger af livskvalitet og funktionsniveau som kvalitetsparametre. Det er en udvikling, vi længe har efterspurgt, og som vi derfor har taget initiativ til med et nyt projekt, Program PRO, siger Lars Engberg.

Program PRO er et projekt under Danske Patienters videnscenter, ViBIS. Med støtte fra TrygFonden skal projektet skabe et solidt vidensgrundlag for, hvordan man kan anvende og implementere patientrapporterede oplysninger i den systematiske kvalitetsudvikling af det samlede danske sundhedsvæsen på tværs af sektorer.

Læs mere om Program PRO her.

Se Mandag Morgens analyse her.