Patientrettigheder på nettet

Nyhed
none

Brugere af sundhedsvæsenet har hjulpet til bedre information om rettigheder på Sundhed.dk.

Patienter ønsker et tværgående overblik over patientrettigheder. Sundhed.dk har derfor samlet den bedste information i et nyt tema – med hjælp fra brugerne.

Hvad kan jeg bestemme selv, hvad siger loven, og hvordan kan en patientvejleder hjælpe mig? Man skal have information fra flere forskellige steder, hvis man ønsker overblik over egne rettigheder og muligheder som patient i sundhedsvæsenet.

Sundhed.dk har nu samlet information fra flere parter i et overblik over de væsentligste patientrettigheder, hvorfra der er links videre til detaljeret og relevant information. Det nye tema på sundhed.dk bliver godt modtaget af patienterne.

Det er positivt, at det offentlige nu styrker patienternes muligheder for at få et overblik over deres rettigheder. Vi erfarer, at patienterne generelt efterspørger elektroniske platforme, hvor de kan få let adgang til relevante informationer. Nu er det vigtigt at sikre, at patienterne får kendskab til siden, siger formand Lars Engberg, Danske Patienter.

Det nye tema er udarbejdet med hjælp fra brugere, patientvejledere fra regionernes patientkontorer og Danske Patienter. Patientkontoret leverer individuel og uvildig information, vejledning og rådgivning til patienter om deres rettigheder, herunder om reglerne om adgang til behandling, frit sygehusvalg, samt reglerne om klager og erstatning inden for sundhedsvæsenet.

Den nye side er et vigtigt skridt for at give patienter overblik over rettigheder. Men der er behov for at arbejde videre med siden, så teksterne bliver lettere at forstå og det bliver lettere for patienter at navigere i oplysningerne.

Læs pressemeddelelse fra sundhed.dk

Se den nye side på Sundhed.dk om patientrettigheder.