Undersøgelse: Læger og sygeplejesker spørger ikke ind til patienters erfaringer
Det halter stadig med at inddrage patienter og pårørende i behandlingen. Det viser nye tal fra den Landsdækkende Undersøgelse af Patientoplevelser (LUP), hvor man har spurgt 154.701 patienter.
45 procent af de indlagte patienter oplever, at læger og sygeplejesker ikke tilstrækkeligt spørger ind til deres erfaringer med sygdommen. Det tal er ifølge Dansker Patienter alt for højt.
Det er bekymrende, at sundhedspersonalet ikke spørger ind til patienternes erfaringer. Patienterne har en unik viden om egen sygdom, som kan være afgørende for, om de får den rette behandling, siger direktør Morten Freil fra Danske Patienter.
► Find den Landsdækkende Undersøgelse af Patientoplevelser her.
Øget patientinddragelse er en del af regeringens, Danske Regioners og KL’s otte nationale kvalitetsmål for sundhedsvæsenet. Det er derfor bekymrende, at det er det område i undersøgelsen, som scorer dårligst.
Potentialet ved at inddrage er stort. Vi ved fra undersøgelser og erfaringer, at det giver bedre resultater, forløb og patienttilfredshed, når patienterne og pårørende bliver inddraget, siger Morten Freil.
Patienter og pårørende skal inddrages i beslutninger
Undersøgelsen viser også, at næsten hver tredje planlagt indlagte patient og mere end halvdelen af akutindlagte patienter oplever, at de selv eller deres pårørende ikke får mulighed for at deltage i beslutninger om behandling.
Det er helt afgørende, at patienter og pårørende bliver inddraget i beslutningsprocessen og at beslutninger træffes i fællesskab mellem patient og sundhedspersonalet. Det gælder især de beslutninger, hvor patientens præferencer og livssituation er afgørende for at træffe det rigtige valg af behandling, siger Morten Freil.
Det kan føre til fejlbehandlinger og forringet livskvalitet, hvis lægerne træffer det forkerte valg af behandling på vegne af patienten – og det koster for både patienten og sundhedsvæsenet.
Danske Patienter mener, at det er vigtigt, at regeringen sammen med regionerne og kommunerne styrker fokus på patient- og pårørendeinddragelse, så det bliver en systematisk del af praksis i hele sundhedsvæsenet.
Hvis det skal blive en realitet, så kræver det blandt andet, at ledelserne på hospitalerne prioriterer tid og rammer til inddragelse, og at personalet får konkrete redskaber til implementering af brugerinddragelse.
Manifest for brugerinddragelse
![none](/files/styles/common_02/public/media/Billeder/J_pdf-forsider/vibis/manifest_for_bi.jpg?itok=7Y8gT4VD)
140 eksperter fra hele sundhedsvæsenet kommer her med deres fælles på bud, hvordan vi når visionen om mere brugerinddragelse i det danske sundhedsvæsen.
Værkøjer til implementering af brugerinddragelse
Videnscenter for Brugerinddragelse i Sundhedsvæsenet (ViBIS) har udviklet en række værktøjer og redskaber til implementering af brugerinddragelse på hospitaler.