Det halter med at inddrage patienterne
Over 40 procent af indlagte patienter føler, at de kun i nogen grad, i mindre grad eller slet ikke har mulighed for at deltage i beslutninger om behandling. Det viser ny LUP.
Det er afgørende for kvaliteten af behandlingen, at patienter og pårørende bliver inddraget i beslutninger og at patienternes egne erfaringer bliver efterspurgt. Derfor er det bekymrende, at den seneste LUP viser, at netop inddragelse er et af de områder, patienterne giver dårligst score. Værst ser det ud for de akut indlagt patienter, hvor over 50 procent ikke føler sig inddraget.
I alt har 140.625 patienter svaret på spørgsmålet om inddragelse.
Inddragelse gavner kvaliteten
Hvis man inddrager den viden om behov og præferencer, som patienter og deres pårørende har, får man mere effektive behandlingsforløb, større tilfredshed og bedre kvalitet. Samtidig viser en stor undersøgelse med 4.000 respondenter, som Videnscenter for Brugerinddragelse i Sundhedsvæsenet (ViBIS) har lavet sammen med Lægeforeningen og Dansk Sygeplejeråd, at de sundhedsprofessionelle gerne vil inddrage mere.
Men undersøgelsen viser samtidig, at de sundhedsprofessionelle føler, at der hverken er viden, tid eller plads til, at inddragelsen kan ske systematisk.
Nødvendigt med bedre rammer og vilkår
Derfor har ViBIS sammen med Lægeforeningen og Dansk Sygeplejeråd lavet fire anbefalinger, der skal styrke inddragelsen af patienter og pårørende. Ud over at der skal være tid og fysiske rammer til at inddrage patienterne, skal der i højere grad være fokus på kompetenceudvikling på uddannelserne, vidensopsamling og -deling samt udvikling af redskaber, der understøtter en systematisk inddragelse.
Brug for ledelse og retning
Det er også vigtigt, at ledelsen sætter retning og prioriterer inddragelsen. Det gør man blandt andet på Aarhus Universitetshospital, hvor ViBIS sammen med Aarhus Universitet i øjeblikket arbejder sammen med 20 afdelinger om at skabe Det Brugerinddragende Hospital.