Efterspørgslen på patient- og pårørenderepræsentanter boomer

Nyhed
Vækst stigning fremtid

Der er stor efterspørgsel på patienter og pårørende, der kan være med til at kvalificere forskellige indsatser i sundhedsvæsenet. En opgørelse viser, at Danske Patienter det seneste år har udpeget over 100 brugerrepræsentanter – og aktuelt er der knap 200 aktive repræsentationer.

Råd, nævn, styregrupper, følgegrupper, arbejdsgrupper, netværk og udvalg. Der er mange steder i det danske sundhedsvæsen, hvor patienter og pårørende bidrager med et unikt perspektiv til opgaveløsningen – og efterspørgslen på deres input er steget støt de senere år. Det viser en opgørelse, som Danske Patienter har lavet.

Danske Patienter udpeger repræsentanter via organisationens medlemsforeninger, og det seneste år er der udpeget mere end 100 repræsentanter – eksklusive udpegninger til de mange fagudvalg under Medicinrådet. Siden 2012, hvor Danske Patienter begyndte at registrere udpegninger, er der fundet mere end 500 repræsentanter til forskellige organer i sundhedsvæsenet. Aktuelt er der knap 200 aktive repræsentationer, viser opgørelsen.

Udviklingen glæder Danske Patienter:

Det er vigtigt, at man har patienter og pårørende med om bordet – de har tit et andet perspektiv end eksempelvis politikere og fagpersoner, som kan være med til at skabe bedre løsninger i sidste ende, siger direktør, Morten Freil, og uddyber:

Netop fordi det er en vigtig opgave, er brugerrepræsentanterne ikke bare udpeget tilfældigt. Det er for eksempel vigtigt, at de lever op til habilitetskrav, at de er klædt på til at tale bredt på vegne af en større gruppe patienter eller pårørende – og at de selvfølgelig har en relevant viden om det konkrete område, de skal bidrage til. Der ligger et stort administrativt arbejde bag hver udpegning, men det er en opgave, som vi er glade for at løse.

Danske Patienters procedure for udpegning, samarbejde og kompetenceudvikling

De mindste foreninger har flest repræsentationer

Opgørelsen viser også, at det ikke kun er de største patientforeninger med mange sekretariatsressourcer, der byder ind på opgaven – faktisk står de mindste foreninger med under 50.000 medlemmer for størstedelen af repræsentationerne. Helt konkret 46 procent, mens foreninger over 50.000 står for 42 procent. De resterende 12 procent står Danske Patienters eget sekretariat for.

Forklaringen er blandt andet, at de mindre foreninger oftere byder ind, når Danske Patienter efterlyser repræsentanter.

Det er positivt, at vi som organisation kan være med til at sikre, at alle patienter og pårørende – også dem med en diagnose, som ikke fylder meget i statistikkerne – kan få indflydelse via det arbejde, de er udpeget til, siger Morten Freil.

Satellitter ud i væsenet

Selvom opgaven med at udpege de rigtige patienter og pårørende til forskellige organer er ressourcekrævende, så giver det også Danske Patienter et godt indblik i, hvad der foregår i sundhedsvæsenets mange hjørner.

Vi sparrer og er i løbende dialog med repræsentanterne, og det kan ind i mellem give anledning til, at vi får øje på problematikker eller gode lokale indsatser, som vi ellers ikke ville høre om, slutter Morten Freil.