Elever skal lære om sygdom gennem leg og dilemma-diskussion
Det behøver ikke at være kedeligt at arbejde med temaet ”sygdom” ude på skolerne. Lærere og pædagogiske vejledere roser Skole for migs temadag for at indeholde fysiske lege og paneldebat.
Brugbart, overskueligt – og absolut nødvendigt. Sådan lød det i kor fra seks lærere og pædagogiske vejledere, der deltog i en fokusgruppe sammen med ansatte i Skole for mig. Formålet med fokusgruppen var at få et lærerperspektiv på materialet til den temadag, som Skole for mig er ved at udvikle.
Se billeder fra dagen i bunden af artiklen.
Gennem leg, paneldebat og historieoplæsning skal temadagen gøre skoleelever bevidste om, hvad det vil sige at have en sygdom, som ikke kan kureres.
Hvad kan man – og hvad kan man ikke – når man har en kronisk sygdom? Hvilke dilemmaer kan opstå hos den elev, der er syg? Og hvordan holder man bedst kontakten til en klassekammerat, som er fraværende på grund af sygdom? Det er blandt andet de ting, som eleverne kommer til at arbejde med på temadagen.
Kan forebygge trivselsproblemer for hele klassen
Alle seks deltagere i fokusgruppen påpegede, at der er et stort behov for bevågenhed omkring problemstillinger ved kronisk sygdom hos både klassekammerater, lærere og ledelse. De mener, at temadagen egner sig til at blive implementeret i skolernes årshjul, så man løbende får taget emnet op. Aktiviteterne kan nemlig have en afsmittende effekt på hele klassens trivsel.
Hans kollega, Betina Vester Foget, er enig. Hun mener, at temadagen kan øge klassens trivsel på en måde, som er med til at forebygge problemer for børn med kronisk sygdom.
Overskuelig at arbejde med
Temadagen er opdelt efter klassetrin og med forskellige aktiviteter i moduler, som lærerne kan vælge til og fra efter behov. Hvis der er emner, som man ønsker at gå yderligere i dybden med, indeholder temadagen også inspiration til, hvor man kan finde mere viden og flere aktiviteter. Det er en fordel ved temadagen, mener deltagerne i fokusgruppen.
Se billeder fra mødet i fokusgruppen i galleriet her under:
Kontakt
Lærere tester Skole for migs redskaber
Ud over en temadag har Skole for mig også udviklet redskaber, som lærerne kan støtte sig til, når de har en elev med kronisk sygdom.
Læs hvordan det gik, da en anden fokusgruppe skulle teste nogle af redskaberne.
Redskaber og klasseøvelser
Skole for mig har udviklet en række redskaber og klasseøvelser, der kan bruges i samtalen med henholdsvis den enkelte elev og hele klassen.