Fem gode råd til patientinddragelse
Danske Patienter slår fast, at inddragelse aldrig må være patientens ansvar, men kommer med gode råd til, hvordan man som patient selv kan bidrage.
Hver fjerde patient og pårørende sidder tilbage med spørgsmål og bekymringer, som de ikke får talt med lægen om. Det fremgår af en ny undersøgelse, som Trygfonden og Dansk Selskab for Patientsikkerhed står bag. Danske Patienter har fem gode råd til, hvordan patienterne bliver bedre inddraget.
Undersøgelsen viser, at en ud af fire patienter og pårørende ikke får spurgt ind til den usikkerhed, som de har, fordi læger og sygeplejepersonalet virker som om, de har for travlt til at besvare spørgsmål.
Danske Patienter mener, at de ubesvarede spørgsmål er problematiske, fordi inddragelse af patienterne selv og deres pårørende er vigtig for at få den bedst mulige behandling.
Problemet er, at sundhedspersonalet ikke altid har de rette rammer til inddragelse. I Danske Patienter ved man som følge af undersøgelser, at sundhedspersonale efterspørger mere viden om inddragelse af patienter og pårørende. Derfor handler en del af løsningen ifølge Danske Patienter om at få uddannet læger og sygeplejersker i inddragelse, så de føler sig bedre rustet til opgaven.
Patienterne kan selv bidrage
Udover uddannelse af sundhedspersonalet kan patienterne også selv gøre noget. Derfor har Danske Patienter fem gode råd til, hvordan patienterne kan få spurgt ind til den usikkerhed, som de sidder med. Danske Patienter understreger dog, at ansvaret aldrig må være patientens.
1. Stil spørgsmål
For det første er det vigtigt, at man stiller spørgsmål, hvis man som patient oplever noget, som virker mærkeligt. Årsagen er, at spørgsmål kan hjælpe lægen på sporet af noget andet end det, han måske selv havde tænkt på.
2. Tag pårørende med til lægen
Derudover kan det være en god idé at tage en pårørende med til lægen, hvis det er muligt. På den måde kan man drøfte informationen fra lægen bagefter – og virker noget forkert, har man bedre mulighed for at opdage det. To ører lytter simpelthen bedre end ét par. Samtidig har man større chance for at stille de rigtige spørgsmål og huske alle de informationer, som man gerne vil give lægen.
3. Fortæl hvad du ved
Derudover er et andet godt råd, at man som patient fortæller det, man ved.
4. Søg information
Det er også en god idé at søge informationer selv, hvis man har ressourcer til det. Informationerne på nettet er dog ikke altid korrekte, og man skal derfor altid skal være varsom. Når det alligevel er en god idé, er det, fordi det kan åbne op for en dialog med lægen og kan være med til at kvalificere en til at stille de rigtige spørgsmål.
5. Del din viden
Endeligt har man som patient og pårørende mulighed for at indberette en fejl til Patientombuddet uden, at man skal klage over det. På den måde kan man hjælpe til, at sygehusene lærer af deres fejl, så de ikke gentager sig.