Flere ting påvirker patienters svar i brugerundersøgelser

Nyhed
none

Ny artikel i Patient Experience Journal konkluderer, at måling af patientoplevelser til vurdering af behandlingers kvalitet må tolkes med forsigtighed.

Patientundersøgelser anvendes i stigende grad som en metode til at vurdere vigtige aspekter af kvaliteten af ​​behandlingen. Det er et vigtigt redskab til ledelsesinformation og resultaterne bliver ofte brugt som argumentation i politiske sammenhænge.

Men hvordan kan man tolke patienternes svar – og bør man overhovedet bruge den data til at træffe beslutninger på politisk niveau? En ny artikel, som er offentliggjort i Patient Experience Journal, konkluderer, at man ikke uden videre kan tage resultater fra patientundersøgelser for gode varer. 

Udvikling af ny model

Flere ting påvirker de svar, patienterne giver. Forfatterne bag artiklen, som blandt andre inkluderer ViBIS’ direktør Morten Freil, har udviklet en model, der viser hvilke faktorer, der påvirker sammenhængen mellem patienternes oplevelser og behandlingskvaliteten.

Forventninger, patientkarakteristika, tidspunktet for undersøgelsen, loyalitet til sundhedspersonale og spørgeskemadesign er blandt de faktorer, der påvirker sammenhængen mellem leveret behandlingskvalitet og patienternes oplevelser. Derfor er positive svar ikke nødvendigvis ensbetydende med høj kvalitet i behandlingen eller tilfredse patienter.

Læs hele artiklen her. 

Læs mere

"Please tick the appropriate box: Perspectives on patient reported experience" er publiceret i Patient Experience Journal i april 2016.

Læs artiklen her.