Hurtighed er ikke lig med kvalitet

Nyhed
none

Produktiviteten på hospitalerne er steget fra 1,4 til 3,2 procent. Men den større travlhed presser hospitalerne, og det kan have store konsekvenser for patienterne.

Patienter bliver i dag behandlet hurtigere, når de kommer på hospitalet. Det er dog ikke sikkert, at de flere behandlinger kommer patienterne til gode. Travlheden lægger nemlig også et pres på sundhedsvæsenet, og det giver fejl, mener Danske Patienter.

Nye tal fra Sundhedsministeriet viser, at hospitalerne udfører endnu flere behandlinger for de samme penge. Fra 2012 til 2013 er produktiviteten på landets hospitaler samlet set steget fra 1,4 til 3,2 procent. Problemet er, at den større travlhed presser hospitalerne, og det kan have store konsekvenser for patienterne.
Vi ser mange tendenser til overbelægning og patienterne oplever fejl ved operationer, medicineringsfejl og fejl, der sker, når patienten skal overdrages fra det ene personale til det andet, fordi man ikke har tid til at få overdraget informationerne godt nok mellem de sundhedsprofessionelle, siger direktør i Danske Patienter Morten Freil til BT.

Hurtighed ikke lig med kvalitet

Ifølge Danske Patienter er det vigtigt at understrege, at produktivitetsmålet ikke er et kvalitetsstempel i sig selv. Et tal, om hvor hurtigt sundhedsvæsenet er til at behandle patienterne, siger nemlig intet om, hvorvidt hospitalerne leverer bedre eller dårligere behandlinger. Samtidig kan den kortere tid, sundhedspersonalet har sammen med patienten, betyde, at patienterne ikke bliver inddraget ordentligt i deres egen behandling.

Man skal være meget varsom med alene at se det her som en positiv historie. Vi ser fra forskellige kvalitetsmålinger, at sygehusene er blevet for pressede, patienter oplever flere fejl og mange steder en dårligere kvalitet, og man har ikke tid til at inddrage patienter og pårørende. Det er de her tal også et udtryk for, forklarer direktør Morten Freil til BT.