Inddragelse i videnstunge beslutninger kræver en særlig indsats
Flere og flere patienter og pårørende bliver inddraget på et overordnet strukturelt niveau i sundhedsvæsenet. Det er en god udvikling, som dog kræver stærkt fokus på rammer og metoder i de organisationer, der inviterer brugerne ind, fortæller Tine Laurine Johansen, projektleder i ViBIS.
Brugerinddragelse vinder mere og mere frem i det danske sundhedsvæsen – både i de enkelte patientforløb, men også på organisatorisk niveau i større strategiske indsatser. For eksempel i sundhedsklyngerne, hvor repræsentanter for patienter og pårørende har faste pladser rundt om bordet sammen med regionen, kommuner og almen praksis.
I en af Region Hovedstadens fem klynger sidder Thit Jensen, der blandt andet står for samarbejdet med brugerrepræsentanterne i klyngen. Hun oplever, at brugerne er med til at fastholde et vigtigt fokus på værdien for patienterne, når der skal træffes beslutninger – men at inddragelsen er lettere sagt end gjort:
Hun har netop gennemført ViBIS’ masterclass i facilitering af inddragelse i videnstunge beslutninger. Her har hun fået sparring på konkrete udfordringer fra egen praksis, ligesom hun er blevet trænet i en række værktøjer til organisatorisk brugerinddragelse, så hun for eksempel kan klæde brugerrepræsentanterne på forud for møderne. Den viden kunne hun godt have brugt, dengang sundhedsklyngen startede op:
Gode rammer og metoder er afgørende
Ifølge Tine Johansen, som er projektleder i ViBIS, vidner det om en positiv udvikling, at flere og flere organisationer gerne vil kvalificere den måde, de arbejder med brugerinddragelse på, så det bliver meningsfuld og givende for alle parter.
På masterclass blev deltagerne klædt på til at hjælpe brugerne og arbejde struktureret med at få brugerperspektivet med. Udover ansatte i sundhedsklyngerne, som Thit Jensen, var der også andre organisationer til stede – for eksempel Vælg Klogt, hvor patienter er med til at udvikle anbefalinger til behandlinger, undersøgelser og procedurer, sundhedsvæsenet kan reducere, fordi det er unødvendigt.
Selvom organisationerne er forskellige, havde de dog flere ting til fælles – blandt andet en følelse af at være handlingslammede.
Kontakt
Masterclass: Bliv klædt på til at lede og facilitere processer, hvor brugerne er med til at træffe store beslutninger
ViBIS lærer dig om facilitering af brugerinddragelse i processer, hvor patienter og pårørende er med til at træffe store beslutninger i samarbejde med klinikere, ledere og andre specialister.