Kan patienters erfaringer komme andre til gode?

Nyhed

VIDEO: Hvad ved patienter, som de sundhedsprofessionelle ikke kan tænke eller læse sig til? Louise fortæller om sine erfaringer med organisatorisk brugerinddragelse.

Louise Rasmussen på 25 år blev som 15-årig diagnosticeret med anoreksi. Hun blev flere gange tvangsindlagt og måtte tvangsfodres med sondemad gennem næsen. Selv om hun i dag godt kan forstå, at det var nødvendigt, trak tvangen sygdomserkendelsen og dermed behandlingsforløbet ud, da hun opfattede personalet som "onde", fordi de aldrig fik talt ud om hændelserne.

De erfaringer og oplevelser, som Louise fik under indlæggelserne, forsøger hun nu at gøre sundhedspersonalet klogere på gennem organisatorisk brugerinddragelse. Men hun oplever, at der ikke er klare retningslinjer for, hvad man skal stille op med brugernes viden.

I videoen neden for kan du se Louise fortælle sin historie. Historien viser, at patienters oplevelser i sundhedsvæsenet ikke er noget, man kan læse sig til på sundhedsuddannelserne. Hvis man vil målrette tiltag i sundhedsvæsenet, så de gavner de rigtige steder, må man lytte til – og tage ved lære af – brugernes værdifulde viden.






Louise uddyber sin historie på den store konference om brugerinddragelse i sundhedsvæsenet, som Danske Patienter og ViBIS holder sammen med Sundhedsstyrelsen, Danske Regioner og KL den 30. oktober på Hotel Nyborg Strand.