Patienter booker selv deres tid

Nyhed
none

Medicinsk Ambulatorium i Horsens har indført det brugerinddragende initiativ ”Webbooking”.

Når patienter har været til konsultation i Medicinsk Ambulatorium på Hospitalsenheden Horsens, får de oftest en ny tid med sig i hånden. Men i det øjeblik, patienterne får tiden tildelt i ambulatoriet, husker de måske ikke altid, om de har en anden aftale den pågældende dag.

På Medicinsk Ambulatorium har man derfor indført initiativet Webbooking, hvor man giver patienterne mulighed for selv at gå ind og ændre den planlagte tid til en anden, hvis det bliver nødvendigt. Afdelingen ønsker med initiativet at give patienterne et medansvar i forhold til deres sygdomsforløb og aftalte tid i ambulatoriet.

Hele ideen med Webbooking startede som et projekt med få patienter, men i dag er det en del af praksis i ambulatoriet. I indkaldelsesbrevene er initiativet nævnt, og i ambulatorierne står der skærme med information om systemet til patienterne.

Gavner både patienter og personale

Ambulatoriet ønsker at give patienterne adgang til selv at styre deres tid, ved at vise øget fleksibilitet over for patienternes ønsker og behov. Ud over muligheden for at ændre aftaler i ambulatorierne har patienterne også mulighed for at se tidligere og nuværende aftaler samt printe tidligere tilsendte breve og materialer.

Man må ikke være bange for at slippe patienterne løs og give dem mere ansvar. Tiltaget er i stor grad til for patienterne, der selv kan tjekke eller flytte deres aftalte tider i ambulatoriet. Og på afdelingen følger vi selvfølgelig med i webbookingerne, så patienterne ikke kommer til at udskyde tiden uforsvarligt længe, siger Annemette Kok fra Medicinsk Ambulatorium på Hospitalsenheden Horsens.

Personalet var i starten af forløbet skeptiske over at lade patienterne styre deres tid selv, men i ambulatoriet har man også gavn af initiativet, da man undgår, at folk ikke møder op til planlagte konsultationer – og det nedbringer antallet af opkald til ambulatoriet.

Ledige tider er en udfordring

Selvom alle patienterne i ambulatoriet har adgang til Webbooking, er det dog ikke alle, der har mulighed for at ændre deres aftalte tid. Webbookingopgaverne er udvalgte efter flere opsatte kriterier.

Udfordringen med webbooking er, at det kræver en del styring, og det kræver ledige tider. Ledige tider kan være en udfordring i de hårdt bookede ambulatorier – og forudsætningen er, at patienterne kan finde ledige tider, siger Annemette Kok.

Under projektperioden sørgede sekretærerne i ambulatoriet for ledige tider til de patienter, der selv flytter deres tid, men det bruger sekretærerne ikke ekstra ressourcer på, efter at projektperioden er afsluttet – og initiativet er blevet en del af praksis.

Trods udfordringen med ledige tider er det ambulatoriets ambition, at flere patienter fremover skal have mulighed for at ændre deres tid selv, da det har sine fordele for både patienterne og personalet i ambulatoriet – og der arbejdes også på at give patienterne lov til selv at booke inden for opsatte kriterier.

Læs mere

Projekter i Danmark

Tiltaget fra Hospitalsenheden Horsens er blandt de over 800 projekter, der er indberettet i ViBIS' projektdatabase.

Se alle projekter i databasen her.

Læs også: Patienter har fået mere indflydelse

Ny evaluering viser, at de patienter, der har været en del af storskalaprojektet Det Brugerinddragende Hospital på Aarhus Universitetshospital, har fået langt større indflydelse på deres behandling.

Læs mere her.

Anbefalinger: Sådan opnår man vellykket brugerinddragelse

Ny evalueringsrapport fra Det Brugerinddragede Hospital kommer med seks anbefalinger til vellykket implementering af metoderne fælles beslutningstagning og brugerstyret behandling på hospitaler.

Læs mere her.