Patienter er utilfredse med akutmodtagelserne

Nyhed
none

Dårlig smertelindring og lange ventetider på landets akutmodtagelser. Det er realiteterne for patienterne – og et alvorligt problem, mener Danske Patienter.

Dårlig smertelindring og lange ventetider på landets akutmodtagelser. Det er realiteterne for patienterne – og et alvorligt problem, mener Danske Patienter.

Patienterne er langt fra tilfredse med deres besøg på landets akutmodtagelser. Seks ud af 10 bliver ’slet ikke’ informeret om ventetid, når de møder op, og en tredjedel får ’slet ikke’ den nødvendige smertelindring.

Det viser Den Landsdækkende Undersøgelse af Patientoplevelser (LUP) for akutmodtagelserne i 2015, som Danske Regioner netop har offentliggjort. 7.000 patienter har deltaget i undersøgelsen.

Vidner om massive problemer

Ifølge Danske Patienter vidner undersøgelsen om, at der er massive problemer i akutmodtagelserne.

Kun 76 procent er ’i høj grad’ eller ’i meget høj grad’ alt i alt tilfredse med deres besøg på akutmodtagelsen. I forhold til lignende undersøgelser af patienters tilfredshed er det et meget lavt resultat.

Det er faktisk ret svært i sådanne undersøgelser at få en lavere tilfredshed end omkring 90 procent, fordi folk svarer, at de er tilfredse næsten uanset hvad, fordi de bakker op om personalet, der gør, hvad det kan. Når vi nu får en undersøgelse, der viser, at blot 76 procent er tilfredse, så vidner det om, at der er massive problemer, der skal gøres noget ved. Og det viser de mere specifikke resultater jo også. Der er en hel del at arbejde med på akutmodtagelserne, særligt når det handler om ventetider og smertelindring, siger direktør fra Danske Patienter Morten Freil til Politiken.dk.

Fyldte venteværelser

68 procent af patienterne oplevede ventetid på akutmodtagelserne, og det irriterede rigtigt mange, viser LUP-undersøgelsen.

På landsplan fik seks ud af 10 patienter ’slet ikke’ information om årsagerne til ventetiden eller tilstrækkelig information om ventetiden fra deres ankomst til undersøgelse. Fire ud af ti fik ’slet ikke’ information om, hvornår de kunne forvente af komme til.

Ifølge Danske Patienter skyldes undersøgelsens resultater ikke, at patienterne er for krævende, men snarere at der er problemer med kapacitet, organisering og kommunikation.

Man skal have god information om, hvorfor man venter, så man bliver beroliget over, at der netop ikke sker noget ved, at man venter. Og det tyder jo på, at den snak ikke sker ofte nok. Så nej, det handler ikke om, at patienterne er krævende, men om, at der er nogle problemer, der skal tages alvorligt på landets akutmodtagelser, siger Morten Freil til Politiken.dk

Se hele spørgeskemaundersøgelsen, Den Landsdækkende Undersøgelse af Patientoplevelser (LUP), for 2015.

Fakta

Spørgeskemaundersøgelsen viser:

  • 76 procent er ’i nogen grad’ eller ’i høj grad’ alt i alt tilfreds med deres besøg
  • 82 procent får ’i nogen grad’ eller ’i høj grad’ svar på de spørgsmål de stiller
  • 86 procent synes ’i nogen grad’ eller ’i høj grad’ at den mundtlige information er forståelig
  • 29 procent får ’slet ikke’ dækket deres behov for smertelindring, mens de er på akutmodtagelsen
  • 68 procent oplever ventetid
  • 43 procent af disse bliver ’slet ikke’ ved ankomst informeret om, hvornår de kan forvente at blive undersøgt
  • 58 procent informeres ’slet ikke’ om årsager til ventetid
  • 59 procent informeres ’slet ikke’ tilstrækkeligt om udviklingen i ventetid fra ankomst til undersøgelse.

Kilde: Den Landsdækkende Undersøgelse af Patientoplevelser (LUP) Akutmodtagelser 2015, Danske Regioner