Sådan skaber vi et bedre sundhedsvæsen

Politisk indspil
none

Danske Patienter præsenterer her fire konkrete indsatser, der er nødvendige for at sikre et sundhedsvæsen af høj kvalitet.

Sundhedsvæsenets udvikling er vigtigt for borgerne og bliver et af de største emner ved det kommende valg. Men hvordan skaber vi konkret et bedre sundhedsvæsen til gavn for patienterne og de pårørende? Danske Patienter præsenterer her fire konkrete indsatser, der er nødvendige for at sikre et sundhedsvæsen af høj kvalitet.

1,2 millioner. Så mange mennesker lider af multisygdom, og de har ekstremt svært ved at navigere i sundhedsvæsenet. Men man behøver ikke at lide af flere sygdomme for at have et kompliceret sygdomsforløb. Mange danskere med blot en kronisk sygdom skal både tilses i ambulatorier, hos egen læge og i kommunalt regi, hvor de for eksempel deltager i særlige rehabiliteringsforløb.
Det er nødvendigt, at man for alvor satser på at skabe en bedre sammenhæng i den enkelte patients forløb. Det er ikke nok – om end det er en god begyndelse – at give patienterne en behandlingsansvarlig læge. Vi er nødt til at sikre, at hver patient får én samlet plan for deres sygdomsforløb – en plan, der gør det kommende forløb overskueligt for både patient, pårørende og behandlere, understreger formand Lars Engberg fra Danske Patienter (formand i perioden 2010-2016).
Derfor går en af anbefalingerne til politikerne i Danske Patienters nye indspil også under overskriften ”Én patient – én plan”.
Vi har udarbejdet et indspil, der fokuserer på, hvordan man konkret kan skabe et bedre sundhedsvæsen ved at se på fire særlige områder, siger Lars Engberg.

Afskaf overbelægning

Ud over at sikre patienterne ret til en individuel plan for deres forløb er problemerne med overbelægning på landets hospitaler også et af fokusområderne i Danske Patienters indspil.

Overbelægning på de medicinske afdelinger medfører en lang række uheldige konsekvenser. Det sætter de sundhedsprofessionelle under pres og øger mængden af fejl og utilsigtede hændelser. Og det koster liv, siger Lars Engberg. 

En analyse gennemført af Danske Patienter i 2013 viser, at det er hver femte patient på afdelinger med overbelægning, der oplever fejl, hvor det på afdelinger uden overbelægning kun er hver 10. Danske Patienter, Lægeforeningen og DSR gik da sammen om en række anbefalinger til politikerne på Christiansborg, som organisationerne stadig står sammen om. Nu er det er tid til handling.

Kvalitetsarbejde og rettigheder til pårørende

De to sidste bud i Danske Patienters indspil til politikerne handler om at sætte patienterne i centrum for kvalitetsarbejdet – og om at give de pårørende en lovforankret rettighed, der sikrer dem inddragelse, information og støtte.

Det er på tide, at vi som samfund tager hånd om de pårørende, så de er ordentligt klædt på til det, der venter dem. Det vil også gavne patienterne, understreger Lars Engberg.

Læs det samlede indspil fra Danske Patienter her.

Bedre sammenhæng i sundhedsvæsenet

none
For at løse problemerne med manglende sammenhæng i sundhedsvæsenet har Danske Patienter lavet et politisk indspil om det borgernære sundhedsvæsen.

I indspillet er fokus på det samlede behandlingsforløb, at der bliver taget udgangspunkt i det hele menneske, og at der sikres en høj og ensartet kvalitet. 

Læs mere om det borgernære sundhedsvæsen her. 

Hvad kan en forløbskoordinator?

none
Usammenhængende patientforløb er en af de største udfordringer i sundhedsvæsenet. Danske Patienter mener derfor, at patienter har ret til en forløbskoordinator.

Det vil sikre bedre sammenhæng og større kvalitet i sundhedsvæsenet – og sikre patienterne et mere sammenhængende forløb.

Læs mere om forløbskoordinatorer her.