Samtale tager udgangspunkt i patientens behov

Nyhed

Projekt sætter patientens behov i centrum - og bliver til en app.

Ph.d. projekt på OUH har patienters behov i centrum, og behovet danner udgangspunkt for den enkelte patients samtale og forløb i den gynækologiske afdelingen. Både patienter og medarbejdere bakker op om projektet, der viser gode resultater – og senere inspirerer det til en App.

Ph.d. projektet på Gynækologisk Obstetrisk Afdeling på Odense Universitetshospital omfatter yngre og ældre kvinder med livmoderhals-, livmoder- eller æggestokkekræft, der efter endt canceroperation eller -forløb kommer til en samtale i afdelingen. Forud for samtalen modtager patienten et skema med en række spørgsmål. 

Skemaet er udgangspunkt for indhold i patientens samtale og kan have fokus på noget socialt, psykisk eller noget tredje, alt efter hvad patienten har behov for at tale om. Samtalen slutter med et til tre mål, som patienten arbejder hen imod og gerne skal opnå inden den opfølgende samtale.

Patienterne er glade for at deltage

I løbet af projektet viser det sig, at patienterne når de mål, de har sat sig for, og de er glade for at deltage. Dog er der en udfordring med at inddrage patienter, der bor længere væk eller er meget syge, da de ofte siger nej til at deltage.

I projektet viser det sig, at det kan lade sig gøre at have patientens behov i centrum – og at patienterne kan formulere mål for deres rehabilitering og sætte fokus på det, der optager dem, så det ikke er den enkelte sygeplejerske, der bestemmer rammen for samtalen. Patienterne er glade for at deltage, og den eneste reelle udfordring for nogle patienter er den lange afstand til afdelingen, som desværre afholder nogle fra at sige ja til samtalerne, siger ph.d. og sygeplejerske Kamila Adellund Holt, som var projektansvarlig på Gynækologisk Afdeling på Odense Universitetshospital.

Det er dog ikke kun patienternes oplevelser, der er årsag til projektets succes, for også medarbejderne på afdelingen er med til at skabe rammer for, at projektet lykkes.

Projektet møder opbakning

Ledelse og personale bakker op om projektet. Samtaler holdes i pæne og rolige omgivelser, og der er ressourcer stillet til rådighed med seks sygeplejersker på skift. De sygeplejersker, der deltager i projektet, har selv givet udtryk for, at de har oplevet en positiv udvikling under projektet. 

Det var grænseoverskridende, når de deltagende sygeplejersker i projektforløbet lyttede til hinandens samtaler og forskellige måder, man kunne drøfte tingene med patienterne på. Men det var med til at finde en fælles retningslinje og rette op på fejl, så vi dermed fik kvalitetsforbedret samtalerne, siger ph.d. og sygeplejerske Kamila Adellund Holt.

Nu som App

Selve projektforløbet sætter fokus på rehabilitering og medvirker til, at en App bliver udviklet. Den er for kvinder, der er blevet opereret for cancer i underlivet. En af mange funktioner i App’en gør, at patienterne kan kontakte deres kontaktperson på afdelingen. Det giver patienterne en større tryghed og mulighed for at få svar på tvivlspørgsmål. App’en kan være med til, at de patienter, der har længere afstand til sygehuset, også kan blive aktivt inddraget i deres rehabiliteringsforløb og udtrykke deres behov.

Fakta

Projekter i Danmark

Projektet på Odense Universitetshospital er et af de over 800 projekter, der er indberettet i ViBIS' projektdatabase.

Se alle projekter i databasen her.

Læs også: Patienter har fået mere indflydelse

Ny evaluering viser, at de patienter, der har været en del af storskalaprojektet Det Brugerinddragende Hospital på Aarhus Universitetshospital, har fået langt større indflydelse på deres behandling.

Læs mere her.

Anbefalinger: Sådan opnår man vellykket brugerinddragelse

Ny evalueringsrapport fra Det Brugerinddragede Hospital kommer med seks anbefalinger til vellykket implementering af metoderne fælles beslutningstagning og brugerstyret behandling på hospitaler.

Læs mere her.