Tal cementerer: Inddragelse bør være topprioritet

Nyhed
none

Patienter og pårørende vil gerne inddrages i beslutninger om behandling - men det sker ikke i praksis. Ny rapport viser lav tillid til det danske sundhedsvæsen.

Patienter og pårørende forventer at blive inddraget aktivt i beslutninger om behandlingen – i fællesskab med lægen. Men det sker ikke i praksis. Det viser en ny stor undersøgelse fra TrygFonden og Mandag Morgen. Undersøgelsens resultater bekræfter ifølge Danske Patienter, at indsatsen for at udbrede metoder til systematisk inddragelse bør være en topprioritet.

Danskernes tillid til sundhedsvæsenet kan ligge på et meget lille sted. Halvdelen oplever mangel på sammenhæng og koordination i forløb – og 53 procent mener, at det er nødvendigt at skulle slå i bordet, før man som patient får de rette undersøgelser og behandlingsmuligheder.

Det viser tal fra ny undersøgelse "Sundhedsvæsnet – ifølge danskerne", der er den hidtil bredeste og mest dybdegående undersøgelse af danskernes forhold til det samlede sundhedsvæsen.

6.000 danskere – heraf over 3.000 patienter og pårørende – har svaret på spørgsmål om blandt andet sammenhæng, koordination og inddragelse af patienter og pårørende i forløb. Bag undersøgelsen står TrygFonden og Mandag Morgen.

Systematisk inddragelse er vejen frem

Ifølge Danske Patienter cementerer undersøgelsen, at der for alvor er behov for at styrke en systematisk inddragelse af patienter og pårørende i sundhedsvæsenet.

Systematisk inddragelse af patienter og pårørende i beslutninger vil sikre et behandlingsforløb, der er tilrettelagt – og dermed hænger sammen for patienten – efter den enkeltes behov og præferencer. Det vil også medvirke til, at patienterne i højere grad får de undersøgelser og behandlinger, som er nødvendige i den enkelte situation. Hvis ikke sundhedsvæsnet sikrer systematiske rammer for inddragelse, vil det forøge uligheden, siger formand Camilla Hersom

Danske Patienter etablerede allerede i 2011 Videnscenter for Brugerinddragelse i Sundhedsvæsenet (ViBIS), som arbejder på at udbrede viden om og metoder til inddragelse af patienter og pårørende – blandt andet fælles beslutningstagning, som kan sikre at patienten og lægen deler viden med henblik på at sikre den bedste beslutning.

I videnscentret har man også igangsat Program PRO, der undersøger hvordan man kan anvende patienters viden om det samlede forløb til at forbedre kvaliteten af sundhedsvæsenets samlede indsats.

Undersøgelsens resultater taler direkte ind i behovet for, at vi i sundhedsvæsenet i højere grad måler på, om behandlingen gavner patienten. I dag måler man kvalitet på genindlæggelser og fejl, men det er bidende nødvendigt, at man også ser på det samlede forløb fra patientens perspektiv, siger Camilla Hersom

Patienter vil gerne dele data

Undersøgelsen viser også, at danskerne er positive over for, at man deler sundhedsdata på tværs. Hele 89 procent af de adspurgte er villige til at dele deres egen data, så det kan komme til gavn i andre patienters forløb.

Det glæder Danske Patienter, der mener at data fra patienters behandling gavner kvalitetsudviklingen i sundhedsvæsenet – både i den enkelte patients forløb og på et overordnet niveau.

Desværre sker datadeling på tværs ikke i tilstrækkelig grad i dag. Men undersøgelsens resultat bekræfter, at det er nødvendigt at vi skaber gode rammer for tværgående datadeling i patientens forløb og deler data til brug for forskning – til gavn for den enkelte patient, siger Camilla Hersom

Se hele undersøgelsen "Sundhedsvæsenet - ifølge danskerne" her.