Undersøgelse: Læger og sygeplejesker spørger ikke ind til patienters erfaringer
Det halter stadig med at inddrage patienter og pårørende i behandlingen. Det viser nye tal fra den Landsdækkende Undersøgelse af Patientoplevelser (LUP), hvor man har spurgt 154.701 patienter.
45 procent af de indlagte patienter oplever, at læger og sygeplejesker ikke tilstrækkeligt spørger ind til deres erfaringer med sygdommen. Det tal er ifølge Dansker Patienter alt for højt.
► Find den Landsdækkende Undersøgelse af Patientoplevelser her.
Øget patientinddragelse er en del af regeringens, Danske Regioners og KL’s otte nationale kvalitetsmål for sundhedsvæsenet. Det er derfor bekymrende, at det er det område i undersøgelsen, som scorer dårligst.
Patienter og pårørende skal inddrages i beslutninger
Undersøgelsen viser også, at næsten hver tredje planlagt indlagte patient og mere end halvdelen af akutindlagte patienter oplever, at de selv eller deres pårørende ikke får mulighed for at deltage i beslutninger om behandling.
Det kan føre til fejlbehandlinger og forringet livskvalitet, hvis lægerne træffer det forkerte valg af behandling på vegne af patienten – og det koster for både patienten og sundhedsvæsenet.
Danske Patienter mener, at det er vigtigt, at regeringen sammen med regionerne og kommunerne styrker fokus på patient- og pårørendeinddragelse, så det bliver en systematisk del af praksis i hele sundhedsvæsenet.
Hvis det skal blive en realitet, så kræver det blandt andet, at ledelserne på hospitalerne prioriterer tid og rammer til inddragelse, og at personalet får konkrete redskaber til implementering af brugerinddragelse.
Manifest for brugerinddragelse
140 eksperter fra hele sundhedsvæsenet kommer her med deres fælles på bud, hvordan vi når visionen om mere brugerinddragelse i det danske sundhedsvæsen.
Værkøjer til implementering af brugerinddragelse
Videnscenter for Brugerinddragelse i Sundhedsvæsenet (ViBIS) har udviklet en række værktøjer og redskaber til implementering af brugerinddragelse på hospitaler.