Undersøgelse: Læger spørger ikke ind til patienters trivsel
Mange patienter bliver ikke spurgt ind til vigtige ting som livsstil og trivsel. Det viser en undersøgelse fra KMD Analyse. Det er et alarmerende tegn på manglende brugerinddragelse, mener Danske Patienter
Tre ud af fire patienter. Så mange oplever, at lægen ikke spørger til deres livsstil, adfærd, psykiske trivsel og personlige forhold – og det er på trods af, at der fortsat kommer større fokus på brugerinddragelse i sundhedsvæsenet.
Undersøgelser og erfaringer viser, at det giver bedre resultater og forløb, når man inddrager patienterne i behandlingsforløbet. Patienterne ligger inde med brugbar viden, fordi det er dem, som oplever behandlingen og de virkninger, der følger med. Men alligevel viser en undersøgelse fra KMD Analyse, at kun hver fjerde borger oplever at blive spurgt ind til sin samlede livssituation.
Man ved blandt andet, at personer med fysiske sygdomme er i forhøjet risiko for at udvikle psykiske lidelser – som for eksempel depression og angst. Disse psykiske følgevirkninger er vigtige at holde for øje, når behandlingsforløbet af den fysiske lidelse planlægges – ellers kan det få alvorlige konsekvenser for patientens samlede helbred.
Og viden om patientens livstil og prioriteter i hverdagen er vigtig for at kunne vælge en behandling, der passer til dét liv, patienten ønsker at leve.
Læger efterspørger viden
Lægerne i undersøgelsen fra KMD Analyse giver udtryk for, at de gerne vil have den viden, patienterne ligger inde med.
To ud af tre læger finder informationer om patientens livssituation nyttige i konsultationerne. Derfor kan man undre sig over, at patienterne ikke bliver spurgt ind til disse informationer.
Undersøgelser gennemført af Videnscenter for Brugerinddragelse i Sundhedsvæsenet (ViBIS) tilbage i 2014 og 2015 viser, at mange sundhedsprofessionelle ser manglende tid som en barriere for at kunne inddrage patienterne. Danske erfaringer viser dog, at inddragelse ikke behøver at tage længere tid, når først det er implementeret.
Danske Patienter mener, at det er af afgørende betydning, at brugerinddragelsen bliver stillet som kvalitetskrav til det samlede sundhedsvæsen. Det vil understøtte, at lederne på hospitalerne og de praktiserende læger gør det til en systematisk del af de enkelte praksisser.
Kontakt
Undersøgelsen
Undersøgelsen, Population Health Management, er gennemført af KMD Analyse.
Data er indsamlet fra maj til juni 2017 og bygger på svar fra 2005 borgere og 724 læger.
Find rapporten her
Brugerinddragelse i Danmark
ViBIS følger løbende med i, hvordan brugerinddragelse i Danmark bliver afprøvet og implementeret – blandt andet ved hjælp af vores projektdatabase.