Patientinddragelse: Overvind disse fem barrierer

Inddragelse

Der er en række udfordringer, når sundhedsprofessionelle skal udvikle støtteværktøjer til inddragelse af patienter i eget forløb. Viden om fem barrierer kan få dig tættere på målet.

Vil du sikre dig, at patienterne bliver inddraget på den rigtige måde i behandlingen? Så skal du anvende beslutningsstøtteværktøjer. De består typisk af oversigter, skemaer og vejledninger, der informerer om behandlingsmuligheder og risici. Støtteværktøjerne hjælper patienten med at deltage aktivt i beslutninger om egen behandling. Men der er en række udfordringer, som de sundhedsprofessionelle skal være opmærksomme på, når de udvikler støtteværktøjer.


Projektleder Steffen Klemmensen fra ViBIS kommer med sit bud på fem barrierer, som sundhedsprofessionelle skal overkomme.


1. Manglende viden om metoder

Udgangspunktet for en god udviklingsproces er, at de sundhedsprofessionelle, som udvikler støtteværktøjerne, har det nødvendige overblik og den nødvendige viden om de metoder og procesværktøjer, der er tilgængelige inden for udvikling af støtteværktøjer. Mangel på viden om metoder kan bremse udviklingen. Styrk derfor jeres viden og kompetencer ved eksempelvis at deltage i kurser om brugerinddragelse eller læs om metoderne på vibis.dk.

2. Få patientens ønsker og behov afspejlet i støtteværktøjerne

Det er et grundlæggende princip for støtteværktøjer, at de tager afsæt i patienternes præferencer og inviterer til en samtale, hvor ønsker og behov bliver anvendt i beslutningsprocessen. Derfor er det afgørende, at patienterne er med til at udvikle støtteværktøjerne, så de får fokus på det, der er vigtigst for patienterne. Undersøg, hvad patienterne oplever i behandlingen og få dem til at give feedback på støtteværktøjerne i både udviklings- og afprøvningsfasen.


3. Opbakning fra kolleger

Få styrket dine kompetencer

ViBIS holder løbende workshops, hvor sundhedsprofessionelle kan få viden om og redskaber til brugerinddragelse. På workshoppen ”Metoder til individuel brugerinddragelse” kan du få tips og tricks, der styrker dine kompetencer til udvikling af støtteværktøjer. Så du kan lykkes med brugerinddragelse.


Det er vigtigt, at alt personalet er med til at teste og udvikle støtteværkøjerne, fordi de sammen med patienterne skal anvende støtteværktøjerne i praksis.

Personalet skal have mulighed for at komme med feedback løbende i processen, også selv om det er en mindre gruppe, der står for udviklingen af støtteværktøjerne. Det giver personalet ejerskab over støtteværktøjerne, hvilket skaber motivation til at inddrage, når støtteværktøjerne er klar til brug.

4. Formidling af kompleks viden

Det er ofte en udfordring at formidle kompliceret faglig viden på en enkel og letforståelig måde til patienterne. Man vil opleve, at stoffet bliver forsimplet, når fagudtryk omsættes til hverdagssprog – eller komplicerede medicinske behandlinger illustreres med et billede. Men det er afgørende, at støtteværktøjet er i et sprog, som patienterne forstår, ellers kan man risikere misforståelser, og at patienternes præferencer ikke kommer i spil.


5. Få ressourcer

Det tager tid at udvikle og implementere støtteværktøjer, derfor er det vigtigt, at ledelsen afsætter de nødvendige ressourcer til udvikling og implementering. Erfaringer fra blandt andet Det Brugerinddragende Hospital viser dog, at når først arbejdsgangen er på plads, kræver det ikke nødvendigvis flere ressourcer at give patienterne mere plads.



Workshop: Metoder til individuel inddragelse

The referenced media source is missing and needs to be re-embedded.

Få styrket dine kompetencer i at inddrage patienter eller borgere i egen behandling, når ViBIS holder workshop om individuel brugerinddragelse i København den 12. juni.

Læs mere og tilmeld dig her.

Find litteratur om brugerinddragelse

The referenced media source is missing and needs to be re-embedded.

ViBIS har samlet en database over særligt udvalgt litteratur om brugerinddragelse. 

Find litteratur her.