Inddragelse og social ulighed

ViBIS har sammen med Københavns Kommune gennemført et projekt, der skal mindske social ulighed i kommunens forebyggelsescentre ved hjælp af brugerinddragelse

Det er dokumenteret, at borgere med kort uddannelse kan have sværere ved at navigere i sundhedstilbud og har sværere ved at adaptere de sociale spilleregler, end borgere med længere uddannelse. Det kan blandt andet være normen om at tage ansvar for egen sundhed gennem kostændringer eller rygestop.

Det afspejler sig også i Københavns Kommunes brugerundersøgelse (BRUS), der viser, at tilfredsheden med borgerens medindflydelse på eget rehabiliteringsforløb er lavere hos borgere med kort eller ingen uddannelse.

Formålet med ViBIS’ projekt for kommunen var derfor at styrke tilfredsheden med rehabiliteringsforløb blandt borgere med kort eller ingen uddannelse gennem øget brugerinddragelse.

Brugerinddragelsen kan mindske den sociale ulighed

Det er bredt dokumenteret, at brugerinddragelse skaber større livskvalitet, større tilfredshed og bedre behandlingskvalitet. ViBIS mener samtidig, at man ved at arbejde systematisk med brugerinddragelse kan mindske den sociale ulighed.

For at mindske uligheden ved hjælp af brugerinddragelse, er det nødvendigt at få en indsigt i de kulturelle principper, der fungerer blandt sundhedspersonalet og borgere på forebyggelsescentrene, for at kunne forstå hvordan brugerinddragelsen konkret kan blive optimeret og implementeret. Kort sagt må man undersøge, hvordan inddragelse af borgere bliver forstået og kommer til udtryk blandt medarbejdere og borgere.

Derfor startede projektet med at undersøge hvilke indsatsområder, der var særligt relevante i forbindelse med styrkelse af brugerinddragelse af kortuddannede i København Kommunes forebyggelsescentre.

Det viste sig, at det især var i den indelende samtale, at borgeren ikke følte sig inddraget. Samtidig viste det sig, at personalet ofte på forhånd - i god tro - havde besluttet, hvilket tilbud der ville passe bedst til den pågældende borger. 

Nye redskaber havde effekt

Derfor fokuserede projektet på, hvordan man kunne styrke inddragelsen i den indledende samtale. Tre nye tiltag blev iværksat.

Tre af forebyggelsescentrets ansatte kom på ViBIS' workshop som inddragelsespiloter, der blev udviklet samtalekort og indført fælles beslutningstagning. Det viste sig at være en succes.

Evalueringen af projektet viser, at andelen af borgere med kort uddannelse, der føler sig inddraget, er steget fra 56 til 95 procent.

Resultaterne siger noget om, at brugerinddragelse også virker i det kommunale sundhedsvæsen, og at selv små ting er afgørende for kvaliteten i et forløb og brugernes tilfredshed. Projektet har givet os rigtig meget inspiration til at gå videre, og der er også stort potentiale andre steder i det kommunale system i forhold til at centrere samtalen omkring den enkelte, siger centerchef på Nørrebros Forebyggelsescenter Birgitte Gade Koefoed.
Syv anbefalinger til styrket inddragelse

Projektets evaluering har samtidig samlet syv konkrete anbefalinger, der kan styrke inddragelsen.

  • Skab en fælles forståelse af, hvad brugerinddragelse betyder i den aktuelle kontekst
  • Introducer medarbejderne til teorierne bag brugerinddragelse, men tag udgangspunkt i praksis og gør det relaterbart for den enkelte
  • Fastlæg jeres mål med brugerinddragelse og vælg metoder derefter
  • Involver brugerne i hele forløbet
  • Understøt brugerne I at være involveret
  • Vær åben – selv eksperter kan blive bedre
  • Evaluer og vær klar til at gennemføre eventuelle ændringer

 

Succes med at inddrage brugere

En evaluering af projektet mellem ViBIS og Københans Kommune viser, at brugernes følelse af at få indflydelse er øget markant – fra 56 procent inden projektet til samtlige adspurgte brugere. 95 procent har svaret på evalueringen. 

Læs mere om projektets succes her.

Patientrettet forebyggelse

En del af baggrunden for projektet er Københavns Kommunes brugerundersøgelse fra 2012. Du kan hente publikationen ved at klikke på billedet.