Inddragelse gennem dialog
Individuel inddragelse gennem dialog kan finde sted, når brugeren får indflydelse på eget behandlings- eller plejeforløb gennem samtale med sundhedspersoner.
Samtaler mellem brugere og sundhedspersoner sker hele tiden overalt i sundhedsvæsnet og handler både om praktikaliteter, pleje, behandling, rehabilitering, genoptræning og en masse andet. Hvis samtalerne foregår med mulighed for at brugeren får indflydelse, kan det være en form for individuel brugerinddragelse. Brugerne bliver aktive i samtalen, og får tilpasset det videre forløb til deres behov, viden og ressourcer.
Kriterierne for individuel brugerinddragelse kan bruges som rettesnor for at skabe gode rammer og processer, og til at fintune en dialog, så brugeren kommer bedst muligt til orde. De kan også hjælpe med at sikre, at sundhedspersoner anvender det, de taler med brugerne om, til det videre forløb.
Hvis dialogen handler om større behandlingsbeslutninger, er metoden fælles beslutningstagning en oplagt mulighed.
Hvor kan inddragende dialog bruges og af hvem?
Dialoger tages alle steder i sundhedsvæsenet i eksempelvis forebyggelse, rehabilitering, genoptræning, i almen og speciallægepraksis samt på hospitaler ved indlæggelser og ambulante besøg.
Samtalerne sker både sammen med sygeplejersker, læger, jordemødre, fysioterapeuter og ergoterapeuter, visitatorer samt i ældreplejen. Alle brugere indgår i samtaler, og alle vil have gavn af at blive inddraget i det omfang, de magter og ønsker.
Kontakt
Hvad er vigtigt for dig?
Et centralt spørgsmål i individuel inddragelse via dialog er, at sundhedspersonen spørger: "Hvad er vigtigt for dig?"
Internationalt og i Danmark er det symboliseret i Hvad er vigtigt for dig-dagen den 6. juni hvert år.