Utrygt for patienter at navigere mellem forskellige hospitaler og it-systemer

Nyhed
none

Patienter kan være tilknyttet forskellige regioner og dermed også it-systemer, der ikke taler sammen. Danske Patienter kalder det utrygt og frygter fejl i behandlingen.

Fem regioner – fire it-systemer. Det er ikke let at være patient med flere diagnoser, som kræver specialiseret behandling. Ekspertisen til de forskellige sygdomme er nemlig ofte samlet på ét hospital, og det betyder både rejsetid og informationsoverlevering på tværs af regioner.

En af de patienter er Kerstin Book fra Haderslev, der er tilknyttet hele tre regioner med en lever- og blodsygdom, som JyllandsPosten skriver om i dag, onsdag.

Kerstin Book oplever, at hun selv skal overlevere vigtige behandlingsinformationer og scanningsresultater til lægerne på de forskellige hospitaler, fordi it-systemerne ikke taler sammen. Lægerne kan nemlig ikke bare slå op i hendes journal og læse om hele hendes helbredssituation – og det lægger et urimeligt ansvar over på hende som patient, mener hun.

Danske Patienters direktør, Morten Freil, er helt enig. Det skaber utryghed hos patienterne og han forstår ikke, at man i et lille land som Danmark med fem regioner har fire forskellige it-systemer.

Det er ganske enkelt ikke rimeligt, og at oplysningerne ikke er tilgængelige på tværs af regionsgrænser, er helt hul i hovedet. Det går ud over kvaliteten i behandlingen og kan være til fare for patienterne, siger han til JyllandsPosten.

Læs hele historien i JyllandsPosten her (kræver login)

Behov for bedre it-løsninger

Sundheds-it, hvad enten vi taler om elektronisk patientjournaler, telemedicin, kronikerplatforme eller andet, har potentialet til at sikre et mere effektivt, sammenhængende og sikkert behandlingsforløb.

Derfor skal der ske en kontinuerlig udvikling af innovative it-løsninger til sundhedssektoren, mener Danske Patienter.

Læs mere her.