Hjertepatienter får mulighed for at styre egen behandling

Patienter med hjerterytmeforstyrrelser kan frem over få målt deres hjerterytme på det tidspunkt, hvor de mærker en forstyrrelse. Det skal spare både patient og klinik for unødvendige undersøgelser.

Op mod 5.000 patienter bliver hvert år undersøgt for hjerterytmeforstyrrelser på Herlev og Gentofte Hospital. Når patienterne kommer til undersøgelse får de sat små elektroder på kroppen. Dem har de på i ét til tre døgn, hvor de bliver screenet for problemer med hjertet. Men for en gruppe patienter giver undersøgelsen ikke noget resultat.

For omkring 10 procent af patienterne viser undersøgelsen ikke det den skal, fordi patienterne bliver undersøgt på et tidspunkt, hvor de ikke har symptomer, forklarer Kristoffer Mads Aaris Henningsen, læge og medlem af projektgruppen.

Det er både spild af ressourcer i klinikken og ubelejligt for patienterne, der bliver nødt til at komme igen til en ny undersøgelse. Derfor vil hjerteklinikken på Herlev og Gentofte Hospital nu tilbyde de patienter, der kun oplever problemer med hjertet periodisk, at de selv kan bestille tid til undersøgelse. Metoden hedder brugerstyret behandling.

Formålet med projektet er at udvikle et forløb, der tager hensyn til, at alle mennesker er forskellige - og dermed skabe bedre behandling. Samtidig kan tilgangen højne effektivteten på klinikken, siger Margrethe Herning, klinisk sygeplejespecialist og projektleder.

Værktøjer udviklet i samarbejde med patienter

De værktøjer, som skal understøtte patienternes beslutning, er udviklet i tæt samarbejde med patienterne selv.

Vi har holdt både feedbackmøder og workshops med deltagelse af patienter, hvor de sammen med læger og sygeplejesker har udviklet og valideret værktøjerne, fortæller Margrethe Herning.

Det har været givende for både læger og sygeplejesker at lytte til patienterne, og det har ført til konkrete ændringer.

Patienternes input har blandt andet medført, at vi har justeret det skriftlige materiale, som patienterne får udleveret efter forsamtalen med lægen, hvor det bliver besluttet, om patienten skal tilbydes muligheden for selv at styre, hvornår de vil ind til undersøgelse, siger Margrethe Herning.

Klinikken er nu klar til at teste de første prototyper af værktøjerne, der, ud over forbedret informationsmateriale, består af en guide til, hvordan og hvornår patienterne skal kontakte hjerteklinikken.

Videnscenter for Brugerinddragelse i Sundhedsvæsenet (ViBIS) biddrager med sparring i projektet. Og samtidig tester og validerer hjerteklinikken de procesværktøjer, som ViBIS har udviklet i projektet Det Brugerinddragende Hospital.

Det er målet, at endnu flere hospitaler begynder arbejdet med brugerinddragelse – for eksempel gennem metoden brugerstyret behandling, som Herlev og Gentofte Hospital har valgt. Derfor præsenterer VIBIS’ en række værktøjer til implementering af brugerinddragelse på hospitaler i foråret 2018 på vibis.dk.

Det Brugerinddragende Hospital

none

Det Brugerinddragende Hospital er et samarbejdsprojekt mellem Videnscenter for Brugerinddragelse i Sundhedsvæsenet (ViBIS), Aarhus Universitet og Aarhus Universitetshospital (AUH).

AUH er Danmarks første – og største – hospital, der systematisk inddrager patienterne i deres eget behandlingsforløb i stor skala. Læs mere her.

Samarbejdshospitaler







Det Brugerinddragende Hospital har også et samarbejde med Sydvestjysk Sygehus. Se videoen om projektet. 


Læs om samarbejdet her.