"Jeg er blevet patientens læge"
Læger fortæller om mere selvstyring og fleksibilitet for patienten i Det Brugerinddragende Hospital i Ugeskrift for Læger.
Mere fleksibilitet og kort ventetid for patienten. Mere selvstyring i forhold til hvilke faggrupper patienter har brug for at tale med og hvor ofte.
Sådan lyder et par af de positive historier fra læger, der har deltaget i ViBIS' storskalaprojekt Det Brugerinddragende Hospital. Projektet løber fra 2014-2018 og er støttet af Trygfonden.
Et eksempel er patienter, der har en forsnævring af spiserøret, og som løbende får spiserøret udvidet ved en operation. Her er rutinekontrollen droppet, og patienten ringer selv til klinikken, når patienten har svært ved at synke og får en tid til operationen kort efter.
Patientinddragelse er blevet en etableret del af afdelingens praksis, fortæller kirurg Niels Bjerregaard fra Mave-tarm-kirurgisk Afdeling på Aarhus Universitetshospital.
Fra skepsis til begejstring
I begyndelsen var Niels Bjerregaard skeptisk, men arbejdet med brugerinddragelse har givet ham positive erfaringer, og den lægefaglige autoritet bliver ikke sat til side:
Det ligger i tråd med andre erfaringer fra ViBIS, siger seniorprojektleder Helle Max Martin:
Helle Max Martin har de seneste to år styret Det Brugerinddragende Hospital på Aarhus Universitetshospital, hvor 18 afdelinger arbejder med at implementere to metoder til inddragelse – fælles beslutningstagning og brugerstyret behandling. Der bliver også indledt samarbejde med andre hospitaler om at afprøve og udbrede værktøjer til brugerinddragelse.