"Jeg er blevet patientens læge"

none

Læger fortæller om mere selvstyring og fleksibilitet for patienten i Det Brugerinddragende Hospital i Ugeskrift for Læger.

Mere fleksibilitet og kort ventetid for patienten. Mere selvstyring i forhold til hvilke faggrupper patienter har brug for at tale med og hvor ofte.

Sådan lyder et par af de positive historier fra læger, der har deltaget i ViBIS' storskalaprojekt Det Brugerinddragende Hospital. Projektet løber fra 2014-2018 og er støttet af Trygfonden.

Et eksempel er patienter, der har en forsnævring af spiserøret, og som løbende får spiserøret udvidet ved en operation. Her er rutinekontrollen droppet, og patienten ringer selv til klinikken, når patienten har svært ved at synke og får en tid til operationen kort efter.

Patientinddragelse er blevet en etableret del af afdelingens praksis, fortæller kirurg Niels Bjerregaard fra Mave-tarm-kirurgisk Afdeling på Aarhus Universitetshospital.

Fra skepsis til begejstring

I begyndelsen var Niels Bjerregaard skeptisk, men arbejdet med brugerinddragelse har givet ham positive erfaringer, og den lægefaglige autoritet bliver ikke sat til side:

Jeg synes måske snarere, at jeg er blevet patientens læge og ikke kun lægens læge – at det er et samarbejde. Vi har udvalgt patientgruppen, og jeg laver en lægefaglig vurdering af, at jeg godt kan overlade noget mere til patienten. Det er ikke sådan, at vi siger til patienten, at nu sejler du din egen sø. Jeg taler med patienten hver gang, siger Niels Bjerregaard til Ugeskrift for Læger.

Det ligger i tråd med andre erfaringer fra ViBIS, siger seniorprojektleder Helle Max Martin:

Bekymringer om, at patienterne tager hele armen, og at de sundhedsfaglige bliver overflødige, er blevet gjort til skamme. Det kræver faktisk stærke lægefaglige kompetencer at samarbejde med patienten og inddrage patientens præferencer og viden om livet med sygdom, siger hun.

Helle Max Martin har de seneste to år styret Det Brugerinddragende Hospital på Aarhus Universitetshospital, hvor 18 afdelinger arbejder med at implementere to metoder til inddragelse – fælles beslutningstagning og brugerstyret behandling. Der bliver også indledt samarbejde med andre hospitaler om at afprøve og udbrede værktøjer til brugerinddragelse.

Det Brugerinddragende Hospital bidrager til en kulturændring, hvor patienten får mere indflydelse. Vi ved fra forskning, at fælles beslutningstagning giver bedre beslutninger, når der er flere veje at gå. Patienterne ved mere om de forskellige muligheder, om risici og bivirkninger, og de er mere aktive i dialogen med de sundhedsfaglige, siger Helle Max Martin.

Læger fortæller om patientinddragelse

Hvordan er det som læge at arbejde med øget patientinddragelse? I denne video fortæller to overlæger fra Aarhus Universitetshospital om deres oplevelser og erfaringer med at inddrage patienter.