Kan dialogmøder sikre bedre behandling i sundhedsvæsenet?

Inddragelse

Det korte svar er ja. Dialogmøder sikrer vigtig feedback til de ansatte på landets hospitaler. ViBIS har lavet et tema, der samler nogle af erfaringerne med dialogmøder i sundhedsvæsenet.

På det tidligere Frederiksberg Hospital satte læge Arne Borgwardt som en af de første skub i systematiske møder med patienterne. Det skete på afdelingen for hofte- og knæoperationer, hvor man havde møder med patienterne efter deres behandling. Det skete på møder, hvor både patienter, pårørende og sundhedsprofessionelle var til stede.

På den måde fik lægerne og sygeplejerskerne vigtige input til, hvordan de kunne gøre behandlingen bedre. Det var tænkt som et tilbud til patienter og som en vigtig kilde til faglig udvikling for de ansatte. En sideeffekt af dette blev, at antallet af klager faldt til nul, og patienttilfredsheden steg.

Dialogmøder i sundhedsvæsenet har god effekt på patienttilfredsheden. Dialogen kan både ske i form af feedbackmøder, brugerpaneler og såkaldte debriefingmøder, som var dem man havde på Frederiksberg Hospital. Fælles for dem alle er, at de bidrager med patienternes oplevelser af et givent behandlingsforløb, som de sundhedsprofessionelle kan omsætte til initiativer, der altså kan resultere i en bedre oplevelse af behandlingen og mødet med sundhedsvæsenet, siger Helga Sigmund, der er frivillig vidensmedarbejder i ViBIS.
Læs også:

Tema samler erfaringer

Hun har udarbejdet en ny temapublikation, der samler op på forskellige dialogindsatser og samler både forudsætninger for – og effekter af – arbejdet med dialogmøder.

Det er altid godt at kende både forudsætninger, effekter og barrierer, hvis man har tænkt sig at arbejde med nye metoder i sundhedsvæsenet. Vi prøver at give et overblik over netop dette i vores publikation, siger Helga Sigmund.

Dialogmøder hører under det, man kalder organisatorisk inddragelse af patienter og pårørende. Og de kan være et vigtigt redskab for afdelingsledere og sundhedsprofessionelle, der har ansvar for kvaliteten i de enkelte behandlingsforløb på landets hospitaler.

Se vores tema om dialogmøder her.

Hvad er brugerinddragelse?

Hvad er forskellen på individuel inddragelse, organisatorisk inddragelse og inddragelse af pårørende?

Se vores definition af inddragelse her.

Vil du lære mere om inddragelse?

ViBIS uddanner sundhedsprofessionelle i inddragelse, så de kan være med til at udbrede kendskab til muligheder og effekter.

Se vores kurser her.