Tema om dialogmøder

ViBIS har lavet dette tema, der handler om inddragelse af patienter og pårørende gennem dialogmøder. Temaet forklarer forudsætninger, udfordringer og effekter, og giver inspiration til videre læsning.

Dialogmøder er et eksempel på organisatorisk inddragelse, hvor patienter og pårørende får mulighed for at sætte ord på deres erfaringer og præferencer over for fagpersoner, som kan inddrage og omsætte denne viden til handlinger og forandringer i sundhedsvæsenet.

Ved patienternes direkte tilbagemeldinger til fagpersonerne kan der indfanges vigtig viden om patienternes syn på deres behandlingsforløb og deres erfaringer. Det giver en indsigt, som kan være med til at sikre et højt kvalitetsniveau af sundhedsydelserne.

Tre former for dialogmøder

Med afsæt i ViBIS’ landsdækkende kortlægning af brugerinddragende indsatser, bliver der i dette tema sat fokus på tre former for dialogmøder:

  1. Feedbackmøder, som er den mest udbredte og velbeskrevne form for dialogmøde.
  2. Brugerpaneler, der er kendt som planlægningsredskab i forskellige sammenhænge.
  3. Debriefingmøder, der kan fungere som et ledelsesinstrument tæt på behandlingsforløbet.

Læs temaet her.

Dato