Klarhed i reguleringen af reklamer for medicinsk udstyr

Høringssvar
Stock foto

En ny vejledning vil regulere reklamer for medicinsk udstyr, herunder på de sociale medier. Reguleringen af området er positiv, men der er behov for at præcisere hvornår der er tale om reklame, mener Danske Patienter.

Det kan være svært for patienter at navigere i reklamer for medicinsk udstyr. Derfor bakker Danske Patienter op om, at Lægemiddelstyrelsen vil lave en stærkere regulering området med en opdateret vejledning.  

Danske Patienter er dog bekymrede for en formulering i vejledningsudkastet, som beskriver, at influencere og bloggere også kan være ansvarlige afsendere af reklame for medicinsk udstyr.  

Denne formulering er vidtstrakt, da influencere og bloggere i praksis for eksempel kan være ambassadører for en patientforening og altså omtale produkter, uden det er foranlediget af virksomheden selv, skriver Danske Patienter.

Influencere og bloggere i rollen som patientambassadører  

Influencere og bloggere kan være ambassadører for en patientforening. De kan anmelde eller teste medicinsk udstyr som patienter, der lever et liv med sygdom, uden det er aftalt med virksomheden.  

Danske Patienter mener derfor, at det bør defineres tydeligere, hvornår der er tale om reklame, og hvornår der er tale om forbrugeroplysning eller videndeling mellem patienter, som bruger medicinsk udstyr. 

Det indebærer også en præcisering af, i hvilket omfang medicoudstyr hører under betegnelsen ”medicinsk udstyr”, skriver Danske Patienter i høringssvaret. 

Læs hele høringssvaret her.