Lovgivning sætter stopper for succesfuld patientordning
Kolding Sygehus har droppet et succesfuldt forsøg, hvor patienter selv har kunne booke tid til røntgen og scanning, fordi det konflikter med sundhedsloven. Nu går Sundheds- og ældreminister Magnus Heunicke ind i sagen.
En forsøgsordningen, hvor patienter siden efteråret 2018 selv har kunne booke tid til røgtgen og scanning er blevet lukket ned, fordi den konflikter med udredningsgarantien på 30 dage, som patienter ifølge sundhedsloven har ret til.
Forsøgsordningen har ellers været en stor succes. Antallet af udeblivelser om ugen til MR-scanninger faldt i forsøgsperioden fra 13 til fire – nu er det tal tilbage på de 13, efter ordnignen er blevet skrottet.
Suspendringen af ordningen har fået medlemmer af sundhedsudvalget i Region Syddanmark op af stolene. De kræver nu, at man undersøger, hvordan ordningen kan fortsætte til gavn for både patienter og sundhedsvæsenet.
Lille gruppe patienter reagerer for langsomt
Forsøgsordningen kommer i konflikt med sundhedsloven, fordi det desværre ikke er alle patienter, der ringer og får bestilt en tid inden for de tre dage, som der bliver opfordret til i det brev, patienterne modtager fra Kolding Sygehus.
En lille gruppe patienter vælger af forskellige årsager ikke at ringe med det samme, og når de først ringer efter tre uger, så har hospitalet i princippet kun en uge til at finde en tid til patienterne, hvis de skal overholde loven, og det har hospitalet desværre ikke mulighed for.
Der bør kigges på ordlyden i lovgivningen
Danske Patienter mener, at det er helt afgørende, at udredningsretten bliver overholdt – men samtidig bør man kigge på ordlyden i lovgivningen, så den ikke bremser gode initiativer, der gavner patienterne.
Kritikken har nu fået Sundheds- og ældreminister Magnus Heunicke til at gå ind i sagen. Han nu mødes med blandt andet Pica Andersen, der er idékvinden bag forsøget og overradiograf på Kolding Sygehus. Sammen skal de snakke om, hvordan problemet kan løses.
Brugerinddragelse kan løse nogle af sundhedsvæsenets udfordringer
Flere ældre med kroniske sygdomme og et økonomisk presset sundhedsvæsen er ikke nogen god kombination. Men måske er brugerinddragelse en del af løsningen?
Erfaringer fra både ind- og udland viser, at man ved at inddrage patienterne og de pårørende kan sikre bedre brug af ressourcer – for eksempel fordi patienterne kan behandle sig selv derhjemme, eller fordi unødige kontroller og behandlinger undgåes.
Telemedicin og digitalisering
Digitale løsninger giver mulighed for at inddrage patienterne på en ny måde. Det vigtige er her, at de nye digitale løsninger tager udgangspunkt i den enkeltes behov.
Danske Patienter har lavet en politik på området.