Ny undersøgelse sætter spot på patienters forståelse af kvalitet

Undersøgelse
Kvalitetsmåling lup ramme plet.jpg

Sundhedsvæsenet kvalitetsmåler kun til en vis grad på det, der er vigtigst for patienterne – og noget bliver helt overset. Det viser ny undersøgelse fra Danske Patienter, som opfordrer til, at patienter i langt højere grad bliver inddraget i kvalitetsarbejdet.

Kvaliteten i det danske sundhedsvæsen bliver løbende monitoreret, så man kan sætte ind og forbedre de steder, hvor der sker kvalitetsbrist. Men kvalitetsmålingerne måler kun til en vis grad – og i nogle tilfælde slet ikke – på det, der er vigtigst for patienterne i forhold til kvalitet, viser en ny undersøgelse fra Danske Patienter.

I undersøgelsen kaster patienterne lys over, hvad der er kvalitet for dem. Den viden er sparsom i sundhedsvæsenet i dag:

Alle er optaget af, at vi har et sundhedsvæsen, der leverer høj kvalitet til gavn for patienterne. Men paradoksalt nok spørger man ikke patienterne, hvad der egentlig er kvalitet for dem – og det giver blinde vinkler i kvalitetsarbejdet, siger Annette Wandel, vicedirektør i Danske Patienter.

Undersøgelsen består af tre dele: Den første del tager udgangspunkt i en kvalitativ analyse af 19 patienters oplevelser med kvalitet i deres eget forløb. Den næste del kortlægger hvad, hvordan og hvor ofte sundhedsvæsenet måler på kvaliteten i dag. Den tredje og sidste del sammenholder det, der er vigtigt for patienterne med det, man måler på.

Download undersøgelsen

Syv dimensioner af kvalitet, som er vigtige for patienter

I undersøgelsen peger patienterne på syv overordnede dimensioner, som er kvalitet for dem – de lyder:

  • At der bliver taget individuelle hensyn
  • At jeg møder omsorg hos sundhedspersonerne
  • At jeg får en værdig behandling
  • At jeg kender til og forstår mit forløb
  • At nogen har styr på mit forløb
  • At jeg kan mærke en høj sundhedsfaglig ekspertise
  • At jeg kommer i den rette behandling

I boksen herunder kan du læse nogle af de udsagn, patienterne kommer med i undersøgelsen:

Dét siger patienterne

”Kvalitet er fyldest­gørende information. Hverken for meget eller for lidt.”

”Kvalitet er at blive taget i hånden, set i øjnene og at nogen siger ”nu hjælper jeg dig på din rejse til at få det godt, og jeg slipper ikke, før du selv gør.”

”Kvalitet er kompe­tente behandlere, der stiller de rigtige spørgsmål og som har tid til at være nærværende.”

”Kvalitet handler om, at jeg får den bedst mulige behandling på det rigtige tidspunkt af en behandler, der er ekspert inden for sit felt.”

”Kvalitet er, at læger og sygeplejersker er klædt ordentligt på. Jeg forventer at få noget feedback og svar på spørgsmål, jeg måtte have.”

”Kvalitet er, når de ser mig i øjnene fremfor at se ind i en skærm under konsultationerne.”

”Kvalitet er, at man kan komme i kontakt med sundhedsvæsenet, når man har brug for det.”

”Kvalitet er, når der er plads til det hele menneske, og når der er fokus på at forebygge og styrke helbredet.”

”Kvalitet er, når lægen reagerer på prøver og sætter processen med undersøgelser i gang med hospitalet.”

”For mig er det vigtigt, at jeg føler mig tryg. Det gør jeg, når sundhedspersonale forklarer, hvad der skal ske, så jeg forstår det.”

Når man ser på, hvad sundhedsvæsenet måler på i kvalitetsarbejdet i dag, matcher det dog kun delvist det, patienterne forstår ved kvalitet. Og nogle dimensioner måler man slet ikke på  for eksempel hvorvidt man som patient møder omsorg eller får en værdig behandling.

Målingerne har stor betydning, fordi de er med til at sætte retningen for, hvor sundhedsvæsenet bevæger sig hen. Hvis man ikke måler på det, som er vigtigt for patienterne, kan det i sidste ende få konsekvenser for patienterne, fordi de ikke får det, de har brug for, siger Annette Wandel og fortsætter:

Det handler om, at man bliver lyttet til og kigget i øjnene, at ens journal bliver læst, og at man ved, hvad der foregår. Det er nogle meget grundlæggende ting, patienterne efterspørger – og det står lidt i kontrast til den nuværende diskurs om, at patienter stiller urimelige krav og er med til at drive det pressede sundhedsvæsen ud over kanten.

Undersøgelsen viser også, at der ikke bliver målt kvalitet på patienternes samlede forløb på tværs af sektorerne i sundhedsvæsenet – til trods for, at mange patienter har forløb, som involverer både hospital, kommune og almen praksis.

Patienterne skal med ind i maskinrummet

Ifølge Danske Patienter bør de nationale kvalitetsmålinger i højere grad justeres efter det, patienterne definerer som kvalitet. Det kan for eksempel ske ved, at patienterne er med til at udvikle indikatorerne, som man måler kvaliteten på.

På den måde kan man sikre, at udviklingen af sundhedsvæsenet også afspejler det, der er behov for set fra et patientsynspunkt. For dybest set er sundhedsvæsenet til for patienterne, siger Annette Wandel.

Kom til webinar den 10. februar

Danske Patienter holder webinar den 10. februar, hvor undersøgelsens resultater bliver præsenteret. Her kan du høre Søren Brostrøm (Sundhedsstyrelsen), Dorte Crüger (Region Hovedstaden) og Leif Vestergaard (Det Etiske Råd), der giver hver deres bud på, hvordan sundhedsvæsenet kan imødekomme patienternes forståelse af kvalitet. Tilmeld dig webinaret her

Webinar: Hvad er kvalitet for patienter?

Danske Patienter holder webinar den 10. februar, hvor undersøgelsens resultater bliver præsenteret.

Vi har inviteret Søren Brostrøm (Sundhedsstyrelsen), Dorte Crüger (Region Hovedstaden) og Leif Vestergaard (Det Etiske Råd) til at komme med hver deres bud på, hvordan sundhedsvæsenet kan imødekomme patienternes forståelse af kvalitet.

Tilmeld dig webinaret her.

Video: Tre patienter får ordet

Pia, Bent og Lena fortæller, hvad der er kvalitet for dem i et behandlingsforløb.

Ved at trykke play accepterer du cookies fra ekstern video-leverandør