Ny undersøgelse sætter spot på patienters forståelse af kvalitet
Sundhedsvæsenet kvalitetsmåler kun til en vis grad på det, der er vigtigst for patienterne – og noget bliver helt overset. Det viser ny undersøgelse fra Danske Patienter, som opfordrer til, at patienter i langt højere grad bliver inddraget i kvalitetsarbejdet.
Kvaliteten i det danske sundhedsvæsen bliver løbende monitoreret, så man kan sætte ind og forbedre de steder, hvor der sker kvalitetsbrist. Men kvalitetsmålingerne måler kun til en vis grad – og i nogle tilfælde slet ikke – på det, der er vigtigst for patienterne i forhold til kvalitet, viser en ny undersøgelse fra Danske Patienter.
I undersøgelsen kaster patienterne lys over, hvad der er kvalitet for dem. Den viden er sparsom i sundhedsvæsenet i dag:
Undersøgelsen består af tre dele: Den første del tager udgangspunkt i en kvalitativ analyse af 19 patienters oplevelser med kvalitet i deres eget forløb. Den næste del kortlægger hvad, hvordan og hvor ofte sundhedsvæsenet måler på kvaliteten i dag. Den tredje og sidste del sammenholder det, der er vigtigt for patienterne med det, man måler på.
Syv dimensioner af kvalitet, som er vigtige for patienter
I undersøgelsen peger patienterne på syv overordnede dimensioner, som er kvalitet for dem – de lyder:
- At der bliver taget individuelle hensyn
- At jeg møder omsorg hos sundhedspersonerne
- At jeg får en værdig behandling
- At jeg kender til og forstår mit forløb
- At nogen har styr på mit forløb
- At jeg kan mærke en høj sundhedsfaglig ekspertise
- At jeg kommer i den rette behandling
I boksen herunder kan du læse nogle af de udsagn, patienterne kommer med i undersøgelsen:
Når man ser på, hvad sundhedsvæsenet måler på i kvalitetsarbejdet i dag, matcher det dog kun delvist det, patienterne forstår ved kvalitet. Og nogle dimensioner måler man slet ikke på – for eksempel hvorvidt man som patient møder omsorg eller får en værdig behandling.
Undersøgelsen viser også, at der ikke bliver målt kvalitet på patienternes samlede forløb på tværs af sektorerne i sundhedsvæsenet – til trods for, at mange patienter har forløb, som involverer både hospital, kommune og almen praksis.
Patienterne skal med ind i maskinrummet
Ifølge Danske Patienter bør de nationale kvalitetsmålinger i højere grad justeres efter det, patienterne definerer som kvalitet. Det kan for eksempel ske ved, at patienterne er med til at udvikle indikatorerne, som man måler kvaliteten på.
Kom til webinar den 10. februar
Danske Patienter holder webinar den 10. februar, hvor undersøgelsens resultater bliver præsenteret. Her kan du høre Søren Brostrøm (Sundhedsstyrelsen), Dorte Crüger (Region Hovedstaden) og Leif Vestergaard (Det Etiske Råd), der giver hver deres bud på, hvordan sundhedsvæsenet kan imødekomme patienternes forståelse af kvalitet. Tilmeld dig webinaret her
Download dokumenter
Webinar: Hvad er kvalitet for patienter?
Danske Patienter holder webinar den 10. februar, hvor undersøgelsens resultater bliver præsenteret.
Vi har inviteret Søren Brostrøm (Sundhedsstyrelsen), Dorte Crüger (Region Hovedstaden) og Leif Vestergaard (Det Etiske Råd) til at komme med hver deres bud på, hvordan sundhedsvæsenet kan imødekomme patienternes forståelse af kvalitet.
Video: Tre patienter får ordet
Pia, Bent og Lena fortæller, hvad der er kvalitet for dem i et behandlingsforløb.