Skoleledere efterspørger løsninger på langtidsfravær
Elever med langtidsfravær er en stigende udfordring for københavnske skoleledere. De mangler redskaber til at hjælpe eleverne tilbage i klassen, og inviterede derfor Skole for mig til temamøde.
Arbejdet som skoleleder er ikke altid let. Især ikke i de tilfælde, hvor man på én og samme tid skal tilgodese lærerpersonalet, forældrene, eleverne – og budgettet. Det gælder for eksempel i sager, hvor elever ikke kommer i skole i lang tid på grund af sygdom eller skolevægring.
Det tærer først og fremmest på forældrene og eleven, men for skolelederen og elevens lærere er det også en stor – og stigende – udfordring. For at få hjælp til, hvordan skolerne kan håndtere langtidsfravær havde Københavns Kommunes børne- og ungeforvaltning inviteret Skole for mig til temamøde.
Her fik skoleledelser fra i alt 14 skoler præsenteret de redskaber, som Skole for mig har udviklet til skolerne. Det er blandt andet redskaber, som skal sikre, at sygdomsramte elever bevarer tilknytningen til klassen under fravær.
Redskaberne fra Skole for mig er udviklet af børn, som selv har en kronisk eller langvarig sygdom, der har medført fravær – blandt andet angst, OCD, gigt og hjertefejl. Det er for eksempel kontaktredskabet ”Hvem har bolden”, et dialogark til særlig aftaler og en temadag, som skal give klassen en større forståelse for, hvordan det er at have en sygdom, så man forebygger mistrivsel og fravær.
Økonomien er en udfordring
Selvom langtidsfravær kan forebygges og forkortes, så oplever skolelederne dog, at økonomien er en stor udfordring.
Ifølge loven skal skolen iværksætte sygeundervisning efter 15 dages fravær, hvor en lærer skal undervise eleven i hjemmet – men det er en udgift, som kan være svær at finde plads til i budgettet.
Det er også en økonomisk udfordring, at skolen har ansvaret for, at eleverne får deres medicin i skoletiden. Den enkelte lærer kan nemlig ikke pålægges at give medicin, og så må skolelederen finde en anden løsning – for eksempel ved at ansætte en ressourceperson til opgaven.
Hvad har børn med sygdom ret til i skolen?
Vi har samlet den vigtigste lovgivning på området – for eksempel i forhold til sygeundervisning, medicin, eksamen og hjælpemidler.
Redskaber til skoler
Få hjælp til at håndtere de udfordringer, som elever med sygdom kan opleve i skoletiden.
Vi har udviklet redskaber, som lærere kan bruge i samarbejde med den enkelte elev og klasseøvelser.