Uddannelsesinstitutionerne sætter gang i tænketank om brugerinddragelse
20 eksperter inden for undervisning på sundhedsuddannelserne mødtes i dag i regi af ny tænketank, der skal sikre systematisk inddragelse af patienter og pårørende i det danske sundhedsvæsen.
Seks ekspertgrupper skal over det næste år undersøge, hvordan man kan skabe reelle forandringer, der fører til mere inddragelse af patienter og pårørende i sundhedsvæsenet. Eksperterne er en del af den nye Tænketank for brugerinddragelse, som Videnscenter for Brugerinddragelse i Sundhedsvæsenet (ViBIS), Danske Regioner og KL står bag.
I dag mødtes ekspertgruppen for undervisere på sundhedsuddannelserne som den første af de seks grupper og satte gang i et stykke arbejde, der kan få central betydning for sundhedsvæsenets udvikling de kommende år.
Undervisning på en ny måde?
I Danmark har man de seneste år – i stigende grad – fokuseret på at inddrage patienter og pårørende i behandlingsforløb og i udviklingen af sundhedsvæsenet på et mere overordnet plan – med formålet om at skabe bedre behandlingsforløb med færre fejl, større sammenhæng og langt større patienttilfredshed.
Der er stor velvilje blandt de sundhedsprofessionelle, men skal man i mål, skal kulturen og arbejdsgangene i sundhedsvæsenet ændres – og det gælder ikke kun for klinikerne.
Dorte Guling er medlem af tænketankens ekspertgruppe for undervisere, og hun håber, at arbejdet i tænketanken giver anledning til at tænke ikke blot den kliniske prakis, men også undervisningen på sundhedsområdet, anderledes.