Uddannelsesinstitutionerne sætter gang i tænketank om brugerinddragelse

Nyhed
none

20 eksperter inden for undervisning på sundhedsuddannelserne mødtes i dag i regi af ny tænketank, der skal sikre systematisk inddragelse af patienter og pårørende i det danske sundhedsvæsen.

Seks ekspertgrupper skal over det næste år undersøge, hvordan man kan skabe reelle forandringer, der fører til mere inddragelse af patienter og pårørende i sundhedsvæsenet. Eksperterne er en del af den nye Tænketank for brugerinddragelse, som Videnscenter for Brugerinddragelse i Sundhedsvæsenet (ViBIS), Danske Regioner og KL står bag.

I dag mødtes ekspertgruppen for undervisere på sundhedsuddannelserne som den første af de seks grupper og satte gang i et stykke arbejde, der kan få central betydning for sundhedsvæsenets udvikling de kommende år.

Underviserne har stor indflydelse på fremtidens sundhedsvæsen. Det er dem, der skal sikre, at de kommende sygeplejersker, læger, fysioterapeuter og sundhedsassistenter har den viden og de færdigheder, der skal til. Det er stadig svært at få inddragelse af patienter og pårørende til at blive en fast og systematisk del af praksis på både hospitaler, hos læger og i kommunerne, så derfor er det vigtigt at samle sundhedsvæsenets kerneaktører for at blive klogere på, hvilke indsatser der skal til for at ændre status quo, siger projektleder Vibe Hjelholt Baker fra ViBIS.

Undervisning på en ny måde?

I Danmark har man de seneste år – i stigende grad – fokuseret på at inddrage patienter og pårørende i behandlingsforløb og i udviklingen af sundhedsvæsenet på et mere overordnet plan – med formålet om at skabe bedre behandlingsforløb med færre fejl, større sammenhæng og langt større patienttilfredshed.

Der er stor velvilje blandt de sundhedsprofessionelle, men skal man i mål, skal kulturen og arbejdsgangene i sundhedsvæsenet ændres – og det gælder ikke kun for klinikerne.

Som undervisere har vi et stort ansvar for at sikre et nyt mindset hos de kommende sundhedsprofessionelle, men vi kan ikke ændre praksis alene. Man skal huske på, at sundhedsprofessionelle bliver uddannet i loops, hvor den teoretiske viden fra skolebænken kombineres med erfaringer fra praktikforløb i klinikken. Det er ikke nok at modtage undervisning i brugerinddragelse – de studerende er også nødt til at mærke, hvad inddragelse er. Og det sker ikke kun i undervisningslokalet, siger områdechef Dorte Guling fra University College Sjælland.

Dorte Guling er medlem af tænketankens ekspertgruppe for undervisere, og hun håber, at arbejdet i tænketanken giver anledning til at tænke ikke blot den kliniske prakis, men også undervisningen på sundhedsområdet, anderledes.

Vi bliver nødt til at samtænke koblingen mellem teori og praksis på en ny måde i vores uddannelser. Vi skal have nogle andre loops, der sikrer, at undervisere og klinikere bliver en mere sammentænkt del af uddannelsesforløbene. Vi samskaber her i tænketanken – det er et godt første skridt, og det kan vi tage med os tilbage i uddannelsesinstitutionerne, siger Dorte Guling.

Læs mere om tænketanken og ekspertgrupperne her.

none

Ekspertgrupper

Tænketanken består af seks ekspertgrupper.

Se beskrivelse af ekspertgrupperne her.