Nationale kvalitetsmål

Patienter og pårørende skal inddrages i udviklingen af kvalitetsmålsindikatorer, så målene afspejler, hvad brugerne synes er vigtigt – og PRO-data skal være centralt i det nationale kvalitetsarbejde.

Sundhedsvæsenet har behov for mål, som i højere grad afspejler, hvad brugerne synes er vigtigt. Derfor skal patienter og pårørende inddrages i udviklingen af kvalitetsmålsindikatorer, så målene både afspejler faglige prioriteter og brugerperspektivet.

Patienter og pårørendes nytte i centrum

Kvaliteten i det danske sundhedsvæsen er hidtil blevet målt ud fra indikatorer, som kun i et lille omfang fortæller noget om patientens samlede nytte af et behandlingsforløb på tværs af sektorer og specialer.

Der er behov for, at de nuværende indikatorer suppleres med nye af slagsen – indikatorer, der i højere grad afspejler den patientoplevede kvalitet, herunder sammenhæng på tværs af sektorer.

PRO-data er direkte mål for patientens livskvalitet og funktionsevne og måler således direkte på sundhedsvæsenets kerneopgave. Derfor bør PRO-data være helt centrale data i kvalitetsarbejdet – både i det enkelte forløb og i kvalitetsudviklingen på tværs af sektorer og specialer.

Patienterne er eksperter i eget liv – det er dem der ved, hvad god kvalitet i behandlingen udgøres af. Og derfor er det afgørende, at den viden bliver sat systematisk i spil i kvalitetsmålene.

I forlængelse heraf er det vigtigt, at patienter og pårørende er med til at definere de indikatorer, der bliver arbejdet med under de nationale kvalitetsmål. Ved at inddrage brugerperspektivet udvikles valide mål, som både afspejler faglige prioriteter og hvad der er vigtigt for brugerne af sundhedsvæsenet.

Danske Patienter anbefaler
  • Systematisk inddragelse af patienter og pårørende i udviklingen og evalueringen af kvalitetsmål
  • PRO-data som central kvalitetsindikator
  • Styring der bygger på incitamenter for kvalitet
  • Procesmål på relevante områder

Styring efter kvalitet

Styringen af sundhedsvæsenet sker i dag langt hen ad vejen på baggrund af politisk fastlagte kvalitetsstandarder og produktivitetsmål. Det er ikke fremmende for kvalitetsudviklingen generelt, og det er en barriere for, at sundhedsvæsenet styrer mod det, der bør være kvalitetsarbejdets omdrejningspunkt – nemlig patienter og pårørendes udbytte af sundhedsvæsenets samlede indsats på tværs af specialer og sektorer.

Danske Patienter ønsker, at kvalitetsprogrammet bliver drivende for en ny udvikling, hvor et samlet sundhedsvæsen styres med fokus på kvalitet. Derfor skal kvalitetsmålene gøres forpligtende for lederne af de sundhedsfaglige indsatser. Ved at give incitamenter til at styre efter kvalitet frem for produktivitet bliver niveauet højnet.

Behov for relevante procesmål

Ensartethed i behandlingen på tværs af geografi er centralt i et sundhedsvæsen af høj kvalitet. På de tværgående områder, for eksempel standarder for rengøring, medicinhåndtering og rettidig reaktion på prøvesvar, har procesmålene bidraget positivt til den samlede kvalitet.

Med udfasningen af Den Danske Kvalitetsmodel på hospitalerne bliver der ikke længere opdateret i de nationale standarder for disse områder. Det betyder, at hver enhed nu selv skal opdatere standarder med ny viden. Det er ineffektivt og rummer større risiko for kvalitetsbrist. Derfor skal man nationalt sikre adgang til opdaterede standarder på de væsentlige tværgående områder.

Sådan skaber vi et bedre sundhedsvæsen

Danske Patienter har fire konkrete forslag til, hvordan kvaliteten i sundhedsvæsenet kan forbedres. 

Læs mere her.

"Vi skal i gang med at inddrage"

Læger og sygeplejersker skal klædes på til at inddrage patienter og pårørende i behandlingen. Læs om fire sundhedsprofessionelle, der er i gang med at uddanne sig til inddragelsespiloter.