Uddannelsesrepræsentanter

Denne ekspertgruppe har arbejdet med, hvordan brugerinddragelse kan komme på dagsordenen på de sundhedsfaglige uddannelser og integreres i uddannelserne på den mest relevante måde.

Ekspertgruppen for uddannelsesrepræsentanter bestod af 24 medlemmer fra alle de sundhedsfaglige uddannelser; medicinstudiet, sygeplejerskeuddannelsen og professionsuddannelserne fysioterapeut, ergoterapeut, jordemoder, radiograf, sundhed og ernæring samt social- og sundhedsassistent.

Medlemmerne repræsenterede alle niveauer på uddannelsesstederne, herunder uddannelsesledere, professorer, lektorer, adjunkter og uddannelseskoordinatorer. Ekspertgruppen gav således et meget kvalificeret grundlag til at pege på, hvordan uddannelserne kan udvikles, så brugerinddragelse bliver en mere integreret del af undervisningen. 

Målet om at inddrage brugerne i højere grad kræver, at de kommende sundhedsprofessionelle får et solidt fundament at stå på i løbet af deres uddannelse, så de har den viden, de færdigheder og kompetencer, som er nødvendige for at kunne inddrage patienter og pårørende, når de kommer ud i sundhedsvæsenet.

Ekspertgruppen for uddannelsesrepræsentanter brugte derfor en del tid på at finde ud af, præcis hvilke kompetencer brugerinddragelse kræver af de sundhedsprofessionelle, samt hvordan man kan gøre brugerinddragelse til en integreret del af uddannelsesforløbene på de sundhedsfaglige uddannelser.

Uddannelsesrepræsentanterne arbejdede også kreativt med, hvordan et undervisningsforløb om brugerinddragelse kunne bygges op. Denne proces resulterede blandt andet i nye idéer til, hvordan teknologi kan benyttes i undervisningen til at øge de studerendes forståelse for patientperspektivet, så de er bedre rustet til at indgå i dialog med forskellige patienter, når de kommer ud i virkeligheden.

Medlemmer i ekspertgruppen

Du kan se en oversigt over medlemmerne i ekspertgruppen for uddannelsesrepræsentanter her.

Det første møde

none

Du kan læse nyhed om ekspertgruppens første møde her.